Rangsit Journal of Educational Studies https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES .... en-US malivan@rsu.ac.th (Dr. Malivan Praditteera) anchalee.c@rsu.ac.th (Asst. Prof. Dr. Anchalee Chayanuvat) Fri, 28 Jun 2024 04:25:58 SE Asia Daylight Time OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Editorial Board https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3530 <p>List of Editorial Board</p> ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3530 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Table of Contents https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3531 <p>Table of Contents</p> ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3531 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Editor's Note https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3532 <p>Editor's Note</p> ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3532 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time An Investigation into English Vocabulary Learning Strategies of Chinese EFL Learners at a Secondary Vocational School https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3523 <p>This study aimed to 1) identify the vocabulary learning strategies the secondary vocational school students use; and 2) identify the opinions of the secondary vocational school students on their useful strategies to learn vocabulary. A mixed methods approach was adopted to collect both quantitative and qualitative data through the use of the 49-item questionnaire and semi-structured interviews. A secondary vocational school in Gansu province, China, was purposively selected as a case study. The questionnaire respondents were 69 students out of the population of 105 in this school, while three students in each proficiency level from low to intermediate and high, totaling nine, selected from a standardized vocabulary size level test, were invited to the interviews. The questionnaire data analysis indicated that students utilized vocabulary learning determination strategies most (x̅=4.808/SD=0.304), followed by metacognitive strategies (x̅=4.343/SD=0.578), cognitive strategies (x̅=3.838/SD=0.678), memory strategies (x̅=3.314/SD=0.698) and social strategies (x̅=2.955/SD=0.694) respectively. The analysis of the semi-structured interview data revealed that the students' vocabulary proficiency level affected their choice of learning strategies. Students with low English proficiency preferred dictation, revision and mobile applications. The intermediate students focused on patience and persistence. The high-level students put more emphasis on reading and listening, variety of learning, and daily learning with a strong belief that interest, enthusiasm, trial and acceptance of mistakes were essential for their vocabulary learning. Given the results of this study, English teachers should be mindful of the fact that students with different proficiency levels use different vocabulary learning strategies.</p> Ruiqi Qiao, Anchalee Chayanuvat ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3523 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Master’s Thesis and Research Article English Abstracts in Electrical Engineering https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3524 <p><span style="vertical-align: inherit;"><span style="vertical-align: inherit;">การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบวิธีการเขียนบทคัดย่อภาษาอังกฤษในสาขาวิศวกรรมไฟฟ้าของวิทยานิพนธ์ระดับปริญญาโท (MA) และบทความวิจัย (RA) ด้วยการใช้ประโยชน์จากกรอบการทำงานของ Bhatia (1993) เพื่อระบุความเคลื่อนไหวของบทคัดย่อ และเพื่อสำรวจความแตกต่างของทั้งสาม ส่วนประกอบทางภาษาศาสตร์ของกาล เสียง และอนุประโยคเสริมจากทั้งสองประเภท ข้อมูลประกอบด้วยบทคัดย่อ MA สิบฉบับและบทคัดย่อภาษาอังกฤษ RA สิบฉบับในสาขาวิชาวิศวกรรมไฟฟ้า เนื่องจากข้อจำกัดของข้อความ MA ผลการวิจัยพบว่าความถี่ของการเคลื่อนที่เชิงนามธรรมระหว่างสองคอร์ปอรานั้นแตกต่างกัน นอกจากนี้ยังพบความแตกต่างของรูปแบบการย้ายที่ต้องการระหว่างชุดข้อมูลทั้งสองชุดด้วย เกี่ยวกับองค์ประกอบทางภาษาศาสตร์ของการเคลื่อนไหว นักเขียน MA มักจะพึ่งพาการเขียนนามธรรมของตนมากขึ้นในปัจจุบันกาลด้วยการใช้เสียงที่กระตือรือร้นมากกว่านักเขียน RA อย่างไรก็ตาม ทั้งสองประเภทมีความคล้ายคลึงกันกับการใช้ประโยคเสริมนั้นในการย้ายผลลัพธ์ จากการศึกษาพบว่าผลการวิจัยสามารถช่วยผู้บังคับบัญชา MA ในการสอนการเขียนเชิงนามธรรมและเพิ่มความเข้าใจของนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาเกี่ยวกับโครงสร้างที่เป็นมาตรฐานและองค์ประกอบทางภาษาศาสตร์ที่เชื่อมโยงกับบทคัดย่อ RA English เมื่อต้องทำซ้ำผลงานวิจัยเพื่อ ประเภทมืออาชีพมากขึ้นในสาขาวิศวกรรมไฟฟ้า</span></span></p> Yanumart Saengsai ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3524 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Chinese Students’ Anxiety in Speaking English at a Thai University https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3526 <p>This study aims to explore Chinese students’ anxiety in speaking English at a private university in Thailand. It provides understanding into anxiety challenges that students experience when communicating with foreign teachers and peers, the causes of the challenges, their reactions and their coping strategies.&nbsp; The subjects of the study are 94 students, randomly selected from the Chinese students studying in international programs.&nbsp; This research project employed a mixed method combining both quantitative and qualitative inquiries.&nbsp; Data collection contains two types: a questionnaire and semi-structured interviews conducted online. The questionnaire was analyzed by using descriptive statistics while the interviews were triangulated through content analysis.&nbsp; The findings show that the causes of Chinese students’ speaking anxiety are moderate level of motivation and willingness to communicate, fear of negative evaluation, excessive comparison, lack of confidence and dissatisfaction with low level of speaking proficiency. Additionally, advanced preparations and practices seem to be good strategies for reducing participants’ speaking anxiety.&nbsp;</p> Guiyue Yin, Ubon Sanpatchayapong ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3526 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Kindergarten Teachers’ Resilience Factors https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3527 <p>Teachers’ Resilience is a significant factor that influences a teacher’s decision whether to remain on the job. This study aimed to explore factors that affect kindergarten teachers’ resilience, influencing a teacher to keep the job or quit the job. The narrative research method was used to collect the data from three volunteering kindergarten teachers in Hubei province. One was a novice teacher, while another was an experienced teacher and the other was an expert teacher. Data collection was done with an in-depth interview about their life stories as teachers.&nbsp; Each interview was conducted through a 60-90-minute VooV meeting. Then, the interviewed data were analyzed by the content analysis. The results of this study found that 1) parents and teachers affect a person's career choice; 2)&nbsp; personality affects a person's career choice; 3) salary and social status affect a person's job choice and whether or not to quit; 4) the work environment affects the turnover rate of kindergarten teachers; 5) professional value affects the turnover rate of kindergarten teachers.</p> Guohui Zhang, Anchalee Chayanuvat ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3527 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Evaluation of Career Guidance Course in Baoshan University Yunnan Province, China https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3528 <p>This research taken the evaluation of the career guidance course of Baoshan University as the research object, uses the CIPP model as the evaluation framework, and uses a combination of qualitative and quantitative methods to conduct research. The purpose is to evaluate the career guidance course by using CIPP model. The tool for collecting quantitative data is questionnaire, and the tool for collecting qualitative<br>data is interview form to obtain in-depth data. The sample of this study is 400 students from four grades; There are 30 teachers from 10 secondary colleges of Baoshan University. The statistics used to analyze the collected data were percentage, mean and standard deviation. The evaluation of vocational guidance courses in Baoshan University was as follows: the total score of background evaluation was 3.27, the<br>average score of input evaluation was 3.21, the average score of process evaluation was 3.27, and the average score of result evaluation was 3.24. The average score is about 3 points, and the score difference between the four dimensions is not obvious. The research results show that the quality of career guidance courses in Baoshan University is at a medium level.</p> Ge Xu ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3528 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time Peer Reviewers https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3529 <p>List of Peer Reviewers</p> ##submission.copyrightStatement## https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/RJES/article/view/3529 Fri, 28 Jun 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time