APHEIT Journal of Nursing and Health https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh วารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. เป็นวารสารทางวิชาการที่สามารถเข้าถึงได้ง่าย (Open Access) มีผู้ทรงคุณวุฒิแต่ละสาขาเป็นผู้.... en-US <p>เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรง ซึ่งกองบรรณาธิการวารสารไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใดๆ</p> <p>บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมด หรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ หรือเพื่อกระทำการใดๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษรจากวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ก่อนเท่านั้น</p> ampaporn@rsu.ac.th (ผศ.ดร. อำภาพร นามวงศ์พรหม) ajnh.journal@gmail.com (รศ.ดร. วิมลรัตน์ บุญเสถียร) Thu, 29 Aug 2024 00:00:00 SE Asia Daylight Time OJS 3.1.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Effective Enhancement of Health Literacy on the Rational Drug Use among Village Health Volunteers https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3552 <p><em>Irrational drug use is a significant global public health issue that impacts individuals, families, and communities. Village Health Volunteers (VHVs) serve as community-based healthcare personnel closely connected with the public. They play a vital role in the healthcare for community members. Therefore, they should be encouraged to have a thorough understanding of rational drug use to reduce the issue of irrational drug use among the community population.</em></p> <p><em>This article aims to describe the enhancement of health literacy in rational drug use (RDU) based on Nutbeam’s three levels of health literacy development: 1) functional health literacy, 2) interactive health literacy, and 3) critical health literacy. Additionally, it is aligned with the health literacy components outlined by the Ministry of Public Health, which include: 1) health service accessibility, 2) cognitive skills, 3) communication skills, 4) decision-making skills, 5) media literacy, and 6) self-management. The success factors for promoting rational drug use literacy among Village Health Volunteers (VHVs) involve fostering literacy through a step-by-step approach and implementing activities designed to develop the capabilities and skills. This serves as a guideline for enhancing rational drug use literacy among VHVs, which can be customized to fit each area’s context.</em></p> พิมผกา ปัญโญใหญ่, ณยฎา ธนกิจธรรมกุล, ศิรกาญจน์ ฉันทเฉลิมพงศ์ ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3552 Thu, 29 Aug 2024 15:10:46 SE Asia Daylight Time Development of a Breast Cancer Health Literacy Scale for Women at Risk of Breast Cancer https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3490 <p><em>The purposes of this study were to develop and validate a breast cancer health literacy scale for women at risk of breast cancer. The scale construction comprised 3 phases: 1) developed the scale, based on Sorensen's integrated framework of health literacy with findings from the content analysis of focus group discussions conducted with the samples, 2) validated the quality of the scale, and 3) implemented the scales. The content validity was assessed by 5 experts, and the scale was tested with a sample of 350 participants to determine internal consistency and conduct confirmatory factor analysis. The results found that the scale consisted of 22 questions with content validity of 0.86 and overall reliability of 0.92. The results of the confirmatory factor analysis found that the measurement model was in harmony with the empirical data, meeting acceptable criteria (c<sup>2</sup> = 665.326, df = 197, p-value &lt; 0.05, RMSE = 0.083, CFI = 0.913, TLI =0.898, GFI = 0.848). The scale comprised 4 components: 1) accessing health information (6 items), 2) understanding health information (6 items), 3) analyzing health information (6 items), and 4) applying health information (4 items). The developed health literacy scale is appropriate and can be utilized for assessing breast cancer health literacy among women at risk of breast cancer.</em></p> กาญจนา ดาวประเสริฐ, สุภาภรณ์ อุดมลักษณ์, กัลยารัตน์ วรรณวงศ์, ดรุณี สินสุริยศักดิ์, พัชยา โพธิ์ทอง ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3490 Mon, 26 Aug 2024 12:26:10 SE Asia Daylight Time Effects of Educative Supportive Nursing Program via Line Application on Abilities to Perform Activities of Daily Living and the Recovery after Abdominal Surgery among Surgical Patients https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3419 <p><em>This quasi-experimental study aimed to determine the effects of the Educative Supportive Nursing Program via LINE Application on abilities to perform activities of daily living and the recovery after abdominal surgery among surgical patients. The samples comprised 40 post abdominal surgery patients, assigned into an experimental and control groups, with 20 persons per group. The experimental group received the 3-week Educative Supportive Nursing Program via LINE Application, developed by the researchers based on Orem’s Self-care Deficit Nursing Theory, whereas the control group received standard nursing care. The instruments comprised a demographic data record form, the Barthel Activities of Daily Living Index, and the CARE (Convalescence and Recovery Evaluation). Data were analyzed using descriptive statistics, dependent t-test, and independent t-test.</em></p> <p><em>The findings revealed that after the intervention, the mean score for activities of daily living and postoperative recovery both the experimental and control groups were significantly higher than those of the before (t = -36.88, p &lt; .001, t = -9.19, p &lt; .001; and t = -8.54, p &lt; .001, t = -4.52, p &lt; .05, respectively). Additionally, after the intervention, the mean score for activities of daily living and postoperative recovery in the experimental group were significantly higher than those in the control group (t = 19.87, p &lt; .001 and t = 8.67, p &lt; .001, respectively). These research findings support the use of the Educative Supportive Nursing Program via LINE application to enhance patients’ abilities in activities of daily living and postoperative recovery among abdominal surgery patients.</em></p> ปานพิกุล สกุลคู, อรรถวิทย์ จันทร์ศิริ, ศุภนารี เกษมมาลา ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3419 Mon, 26 Aug 2024 17:07:45 SE Asia Daylight Time Factors Predicting Stroke Warning Signs Management in Diabetic Patients with Comorbidity of Hypertension https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3416 <p><em>This predictive correlational research aimed to explore the factors predicting stroke warning signs management in diabetic patients with comorbidity of hypertension. One hundred and fifty-eight diabetic patients with comorbidity of hypertension were recruited from Nong Krabian Health Promoting Hospital, Ban Mi District, Lopburi Province. Data were collected using questionnaires—personal data, stroke warning signs perception, and stroke warning signs management. The content validity index for each item (S-CVI) was evaluated with ranging from </em><em>0.97</em><em> to </em><em>1.00.&nbsp; </em><em>The Kuder-Richardson coefficients (KR</em><em>20) </em><em>for stroke warning signs perception and stroke warning signs management questionnaires were .</em><em>728</em><em> and .</em><em>718</em><em>, respectively. Descriptive statistics and multiple linear regression analyses were used for data analysis.</em></p> <p><em>The research results showed that stroke warning signs information and stroke warning signs perception were able to predict stroke warning signs management by </em><em>22.3% (</em><em>Adjusted R</em><em>2=0.223</em><em>, F=</em><em>23.562</em><em> p &lt;</em><em>0.001).</em></p> <p><em>The finding suggests that healthcare personnel should prioritize in providing information on stroke warning signs and employ strategies to enhance patients’ awareness and understanding of how to manage stroke warning signs. Therefore, an appropriate management and timely access to treatment is achieved.</em></p> นุชนาฎ กันยาประสานกิจ, กมลทิพย์ ขลังธรรมเนียม, นพนัฐ จำปาเทศ, อรวรรณ คงเพียรธรรม ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3416 Thu, 29 Aug 2024 16:34:49 SE Asia Daylight Time The Effect of Video-Based Education on Knowledge Retention among Colorectal Cancer Patients Undergoing Chemotherapy https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3495 <p><em>การศึกษาครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลองศึกษาในกลุ่มเดียว วัดก่อนและหลังการทดลอง (</em><em>One group pre-test and post-test study design) </em><em>มีวัตถุประสงค์เพื่อ </em><em>1) </em><em>ศึกษาผลการให้ความรู้โดยใช้วีดิทัศน์ต่อความรู้ในผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักที่ได้รับเคมีบำบัด และ </em><em>2) </em><em>ศึกษาผลการให้ความรู้โดยใช้วีดิทัศน์ต่อพัฒนาการการเรียนรู้ และความรู้ที่คงเหลือของผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักที่ได้รับเคมีบำบัด หลังการจำหน่ายผู้ป่วยออกจากโรงพยาบาล </em><em>2 </em><em>สัปดาห์ กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักทุกระยะ มีอายุ </em><em>20 </em><em>ปีขึ้นไป ได้รับเคมีบำบัดสูตร </em><em>FOLFOX </em><em>ที่เข้ารับการรักษาในหอผู้ป่วย </em><em>14 </em><em>จำนวน </em><em>30 </em><em>ราย คัดเลือกแบบเฉพาะเจาะจง เก็บรวบรวมข้อมูลระหว่างเดือนมกราคม </em><em>2565 </em><em>ถึงเดือนมิถุนายน </em><em>2566 </em><em>เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย </em><em>1) </em><em>วีดิทัศน์เรื่องการให้ความรู้แก่ผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักที่ได้รับเคมีบำบัดสูตร </em><em>FOLFOX 2) </em><em>แบบบันทึกข้อมูลพื้นฐานของผู้ป่วย และ </em><em>3) </em><em>แบบทดสอบความรู้เรื่องการดูแลตนเองของผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักที่ได้รับเคมีบำบัดสูตร </em><em>FOLFOX </em><em>จำนวน </em><em>40 </em><em>ข้อ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงบรรยาย และสถิติ </em><em>Paired t-test</em></p> <p><em>ผลการวิจัย พบว่า ผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักที่ได้รับเคมีบำบัด หลังได้รับความรู้โดยใช้วีดิทัศน์มีคะแนนความรู้เฉลี่ย (</em><em>M 32.13, SD 5.66) </em><em>สูงกว่าก่อนได้รับความรู้ (</em><em>M 23.63, SD 5.05) </em><em>อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ </em><em>&nbsp;&nbsp;(</em><em>t = -7.6807,&nbsp; p &lt;.001) </em><em>พัฒนาการการเรียนรู้ครั้งที่ </em><em>1 </em><em>ครั้งที่ </em><em>2 </em><em>และความรู้ที่คงเหลืออยู่เท่ากับร้อยละ </em><em>51.92, 35.55 </em><em>และ </em><em>83.63 </em><em>ตามลำดับ การให้ความรู้โดยใช้วีดิทัศน์ในผู้ป่วยมะเร็งลำไส้ใหญ่และทวารหนักที่ได้รับเคมีบำบัดสูตร </em><em>FOLFOX </em><em>เป็นรูปแบบการให้ความรู้ที่มีประสิทธิภาพ ส่งเสริมให้ผู้ป่วยเกิดการเรียนรู้และจดจำได้เป็นอย่างดี</em></p> สุรีพร มะณีรัตน์, ลัคนา กองเมือง, อังศินันท์ พรมนิมิตร, ฤชุตา โมเหล็ก, พงศ์ธารา วิจิตเวชไพศาล ##submission.copyrightStatement## http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3495 Fri, 30 Aug 2024 17:15:51 SE Asia Daylight Time