The Influence of Efficiency and Quality of Logistics Work on Decision to Use DHL Service in Pathum Thani Province

  • กรกฎ สรวลใจชื่น Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • กนกพร ชัยประสิทธิ์, ผศ.ดร. Rajamangala University of Technology Thanyaburi
Keywords: Effect, Efficiency, Quality, Transportation Service

Abstract

The study aimed to 1) explore the use of transport services for consumers in Pathum Thani Province. 2) investigate the relationship between logistical efficiency and transportation service decisions in Pathum Thani Province. 3) find out how the quality of transportation services in Pathum Thani Province affects the decision to use transportation. The sample of this study is DHL's delivery service group in the Pathum Thani area. Using the sampling method, purposive sampling was used, and questionnaires were used as a research tool. To test the hypothesis, use multiple regression analysis. The results revealed that they were mostly female, aged between 18 and 25 years old, with a Bachelor's degree graduated or equivalent, employed by private companies, and earned an income per month of between 15,000 and 25,000 Baht. Efficiency in logistics works. The overall opinion was at a very high level of agreement. The study found that positioning and integration with logistics management and work flexibility were related to the decision to choose transportation service in the area of Pathum Thani Province, statistically significant at 0.05 level, and the quality of transport services. The overall opinion was highly consensual. Research has shown capacity, service access, reliability, and security. The level of 0.05 showed a statistically significant relationship with the decision to use the transportation service in the area of Pathum Thani Province.

References

กันต์ธมน สุขกระจ่าง, และธราธร กูลภัทรนิรันดร์. (2557, พฤษภาคม). การศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจในการคัดเลือกผู้ให้บริการขนส่งของกลุ่มผู้ส่งออกผลิตภัณฑ์แปรรูปสัตว์น้ำโดยวิธีการวิเคราะห์ ตามลำดับชั้น. การประชุมวิชาการระดับชาติ มหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ตครั้งที่ 2 “บูรณา การสหวิทยาการงานวิจัยสู่มาตรฐานสากล” มหาวิทยาลัยราชภัฏภูเก็ต, ภูเก็ต.

ชนิภรณ์ เอี่ยมสกุลรัตน์. (2558). ความสามารถในการทำงานด้านโลจิสติกส์ที่สงผลตอการตัดสินใจใช้บริการของผู้บริโภค. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

ญาธิณี เหลืองทรัพย์ทวี. (2560). ปัจจัยด้านคุณภาพการให้บริการและภาพลักษณ์ตราสินค้าที่มีผลต่อการตัดสินใจใช้บริการ กรณีศึกษาของบริษัทขนส่งเอกชนเคอรี่ เอกซ์เพรส (Kerry Express) ในเขตอำเภอเมืองจังหวัดฉะเชิงเทรา. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

ณิชาภัทร บัวแก้ว. (2561). พฤติกรรมการใช้บริการคุณภาพและประสิทธิภาพที่ได้รับที่ส่งผลต่อการใช้บริการซ้ำเปรียบเทียบระหว่าง บริษัท ขนส่งเคอรีเอ็กซ์เพรส จำกัด และ บริษัท ไปรษณีย์ไทย จำกัด. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

ปิยะชัย สุทธิชาญ และคณะ. (2549). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกผู้ให้บริการด้านขนส่งของผู้ประกอบการอุตสาหกรรมในเขตนิคมอุตสาหกรรมบางพลี จังหวัดสมุทรปราการ. วารสารวิชาการสถาบันเทคโนโลยีแห่งสุวรรณภูมิ, 4(2), 411-423.

วรชนก เต็งวงษ์วัฒนะ. (2558). คุณภาพการให้บริการ การตระหนักถึงราคา ภาพลักษณ์ตราสินค้า และการบอกต่อที่ส่งผลต่อการ ตัดสินใจเลือกใช้บริการขนส่งพัสดุของบริษัทเอกชนภายในประเทศไทยของผู้บริโภคใน กรุงเทพมหานคร. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

วราภรณ์ หลุมเจริญภักดี. (2562). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการเลือกใช้บริการบริษัทผู้ประกอบการขนส่งพัสดุและเอกสารของผู้ขายสินค้าออนไลน์ในจังหวัดกรุงเทพมหานคร. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

วันพิชิตต์ อรรคดี. (2560). ปัจจัยที่สำคัญต่อการเลือกใช้บริการขนส่งของบริษัทยูเซ็นโลจิสติกส์ (ประเทศไทย) จำกัด. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. วิทยาลัยเซาธ์อีสท์บางกอก.

ศุภรัตน์ อภิชาตวงศ์ชัย. (2560). ปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อการเลือกใช้บริการการขนส่งทางบกของบริษัท เอ็น.พี.เอ็ม.ทรัค แอนด์ ทรานสปอร์ต จำกัด. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

สุชาดา กีระนันทน์. (2541). เทคโนโลยีสารสนเทศสถิติ: ข้อมูลในระบบสารสนเทศ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุนทรี เจริญสุข. (2555). การจัดการโลจิสติกส์เพื่อสร้างความได้เปรียบทางการแข่งขัน กรณีศึกษาบริษัท วี-เซิร์ฟโลจิสติกส์จำกัด. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ.

Euromonitor International. (2020). Making sense of global markets. Retrieved from https://www.euromonitor.com/

FedEx. (2020). เกี่ยวกับ DHL. Retrieved from http://www.fedex.com/th_thai/about/who.html

Matwiejczuk, R. (2013). Logistics potentials in business competitive advantage creation. Logforum, 9(4), 265-275. Retrieved from http://www.logforum.net/issue4/5

Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Berry, L. L. (1990). Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptios. New York: The Free.

Published
2022-09-05