The Jewelry Creation under Her Majesty Rambhai Barni’s Mat Patterns Inspiration with Computer-Aided Design Technology for Cold Enameling Technique

  • ภัทรบดี พิมพ์กิ Rambhai Barni Rajabhat University
  • ภัทรา ศรีสุโข Rambhai Barni Rajabhat University
  • ศันสนีย์ อาจนาฝาย Rambhai Barni Rajabhat University
  • กรกนก สนิทการ Rambhai Barni Rajabhat University
  • กฤติยา โพธิ์ทอง Rambhai Barni Rajabhat University
Keywords: Jewelry, Computer-Aided Design, Cold Enameling Technique, Her Majesty Rambhai Barni, Mat Patterns

Abstract

Her Majesty, Rambhai Barni's Mat, is valuable handicraft of Chanthaburi province. The introduction of computer technology for designing applied to jewelry production with the cold enamel technique, inspired by H.M. Rambhai Barni's Mat patterns, is considered a part of supporting jewelry creation in the new style that led to the market opportunities creation. This research aimed 1) to study H.M. Rambhai Barni's Mat pattern creation on jewelry through the computer by applying the cold enamel technique, 2) to design and produce the jewelry prototypes from H.M. Rambhai Barni's Mat pattern using the cold enamel technique, and 3) to assess the consumer's satisfaction with the jewelry with H.M. Rambhai Barni's Mat pattern by using the cold enamel technique. This multidisciplinary research studies H.M. Rambhai Barni's Mat pattern creation data on jewelry through the computer. This process was performed using the expert interview form with jewelry trend information in 2023 and a group discussion with three jewelry entrepreneurs to design and produce jewelry prototypes. Then, consumer satisfaction with jewelry prototypes was assessed via purposive sampling. The results revealed that 1) I-GEMS Chanthaburi designed a bangle for women aged 45-60 years old, 2) Lapindary Jewelry designed a scarf ring for women aged 28-35 years old, and 3) Sor Sara Gems designed Hair Clips for women aged 26-40 years old. The consumer satisfaction assessment results found that all jewelry shops had a satisfaction score of excellent level.

References

ชูศรี วงศ์รัตนะ. (2560). เทคนิคการสร้างเครื่องมือวิจัย:แนวทางการนำไปใช้อย่างมืออาชีพ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ดวงแข บุตรกูล, ภูวดล วรรธนะชัยแสง, และเสวต อินทรศิริ. (2561). รายงานกิจกรรมส่งเสริมและสนับสนุนการวิจัยเรื่อง

นวัตกรรมผลิตภัณฑ์สร้างมูลค่าอัญมณีเครื่องประดับจันทบูร. กรุงเทพฯ: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม.

ทรงพันธุ์ จันทร์ทอง. (2558). งานวิจัยฉบับสมบูรณ์เรื่องผ้ายกนครศรีธรรมราชเพื่อประยุกต์สู่การออกแบบเครื่องประดับ.

กรุงเทพฯ: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.

นาวี อุดมธรรมคุณ. (2552). การออกแบบเครื่องประดับอัญมณีด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์. กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนจำกัด โปร ออฟเซท.

นิติ นิมะลา, และธนสิทธิ์ จันทะรี. (2558). การออกแบบเครื่องประดับสตรีร่วมสมัยจากแรงบันดาลใจสำริดบ้านเชียงด้วยเทคโนโลยีสามมิติ. วารสารวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา, 9(3), 147-157.

พฤทธิสาณ ชุมพล. (2559). งานวิจัยฉบับสมบูรณ์เรื่องการสังเคราะห์ประวัติศาสตร์บอกเล่าในสมเด็จพระนางเจ้ารำไพพรรณี พระบรมราชินีในรัชกาลที่ 7. กรุงเทพฯ: พิพิธภัณฑ์พระบาทสมเด็จพระปกเกล้าเจ้าอยู่หัว สถาบันพระปกเกล้า.

พสุ เรืองปัญญาโรจน์. (2560). นวัตกรรมการออกแบบเครื่องประดับเคลื่อนไหวจากแนวคิดทุนวัฒนธรรมไทยที่เคลื่อนไหวได้. วิทยานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิต. จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ลัดดาวัลย์ เพชรโรจน์, และอัจฉรา ชำนิประศาสน์. (2547). ระเบียบวิธีการวิจัย. กรุงเทพฯ: พิมพ์ดีการพิมพ์.

วราภรณ์ แพงป้อง. (2562). รายงานการวิจัยเรื่องการออกแบบสร้างคอลเลคชั่นเครื่องประดับจากประเด็นสะพานข้ามแม่น้ำแควกาญจนบุรี. กาญจนบุรี: มหาวิทยาลัยราชภัฏกาญจนบุรี.

ศันสนีย์ อาจนาฝาย. (2563). คอมพิวเตอร์ 3 มิติเพื่อการออกแบบเครื่องประดับ. กรุงเทพฯ: โอ.เอส.พริ้นติ้ง เฮ้าส์.

สถาบันวิจัยและพัฒนาอัญมณีและเครื่องประดับแห่งชาติ (องค์การมหาชน). (2563). ผู้ค้าอัญมณีและเครื่องประดับเร่งปรับตัวในยุคโลกป่วน ธุรกิจเปลี่ยน. สืบค้นจาก https://www.tpa.or.th/writer/read_this_book_topic.php? bookID=4423&pageid=1&read=true&count=true

สรภัทร สาราพฤษ. (2561). การศึกษาและพัฒนาเครื่องถมร่วมกับเทคนิคการลงยาสีสำหรับงานเครื่องประดับ. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สำนักงานส่งเสริมการจัดประชุมและนิทรรศการ (องค์การมหาชน). (ม.ป.ป.). รายงานอุตสาหกรรมนวัตกรรม : โอกาสใหม่ของอุตสาหกรรม กลุ่ม 2nd Wave S-Curve ด้วยนวัตกรรมวัสดุ. สืบค้นจาก https://intelligence.business eventsthailand.com/files/keyindustries/keyindustries_document1_a44861e9203695d7b990bce6a49f5d90.pdf

สำนักงานส่งเสริมการจัดประชุมและนิทรรศการ (องค์การมหาชน). (ม.ป.ป.). รายงานอุตสาหกรรมสร้างสรรค์ : การสร้างการเติบโตอย่างยั่งยืนด้วยความคิดสร้างสรรค์. สืบค้นจาก https://intelligence.businesseventsthailand.com/files/keyindustries/keyindustries_document1_78cb5c290dd844741f6905403476c199.pdf

อารยา องค์เอี่ยม, และพงศ์ธารา วิจิตเวชไพศาล. (2561). การตรวจสอบคุณภาพเครื่องมือวิจัย. วิสัญญีสาร, 44(1), 36-42.

Krejcie, R., & Morgan, D. (1970). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30(1), 607-610.

Luca, P. (2022). The Jewellery TrendBook 2023+. Rimini: Italian Exhibition group.

Published
2023-02-28