Marketing Mix and Service Quality Affecting the Decision to Purchase Products through the Shopee and Lazada E-commerce Marketplaces among Consumers in Bangkok

  • กฤติยา แสงเปี่ยง Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • สลิตตา สาริบุตร, ผศ.ดร. Rajamangala University of Technology Thanyaburi
Keywords: marketing mix, service quality, e-commerce marketplace

Abstract

The objectives of this research were: 1) to study the level of marketing mix factors, service quality level, and the level of consumers' decisions to buy products through the Shopee and Lazada e-commerce marketplaces; 2) to examine the influence of marketing mix factors and service quality factors on consumers' decisions to buy products through the Shopee and Lazada e-commerce marketplaces; and The sample group used in the study were 384 people located in Bangkok who had used the Shopee and Lazada e-commerce marketplaces. The instrument used to collect data was a questionnaire. The statistical methods used to analyze the data were frequency, percentage, mean, standard deviation, and multiple regression analysis. The study results revealed that the marketing mix factors of Shopee and Lazada were at a high level, the service quality level of Shopee and Lazada was at a high level, and the level of consumers' decisions to buy products through the Shopee and Lazada e-commerce marketplaces was at a high level. Moreover, hypothesis testing revealed that price and privacy were the elements of marketing mix factors that influenced consumers' decisions to buy products through the Shopee e-commerce marketplace. In contrast, the elements of marketing mix factors that influenced consumers' decisions to buy products through the Lazada e-commerce marketplace were promotion, product, price, and privacy. In addition, it was found that tangibles and empathy were the dimensions of service quality factors that influenced the decision to buy products through the Shopee and Lazada e-commerce marketplaces.

References

กระทรวงดิจิทัลเพื่อเศรษฐกิจและสังคม สำนักงานพัฒนาธุรกรรมทางอิเล็กทรอนิกส์. (2563). รายงานผลการสำรวจพฤติกรรมผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในประเทศไทย ปี 2563. สืบค้นจาก https://www.etda.or.th/th/Useful-Resource/publications/Thailand-Internet-User-Behavior-2020.aspx

ชานน นิจพาณิชย์. (2562). การศึกษาโครงสร้างตลาด พฤติกรรม และมุมมองด้านปัจจัยส่วนผสมทางการตลาดที่ผู้บริโภคในเขตกรุงเทพและปริมณฑลมีต่อแอปพลิเคชั่น Lazada และ Shopee. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต.มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ธนัญชกร ธนโชติอลงกร, และธนกร สิริสุคันธา. (2563). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดออนไลน์ที่มีต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของบุคลากรทางการศึกษา สังกัดกระทรวงศึกษาธิการ ในจังหวัดลำปาง. วารสารมนุษยศาสตร์สังคมศาสตร์ปริทัศน์, 9(3), 119-133.

เปรมกมล หงส์ยนต์. (2562). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านทางแอพพลิเคชั่นออนไลน์ (ลาซาด้า) ของผู้บริโภคยุคดิจิทัลในกรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสยาม.

สายฝน เลิศพิทักษธรรม. (2559). คุณภาพการให้บริการและภาพลักษณ์ตราสินค้าที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจในการใช้บริการอินเทอร์เน็ตบรอดแบนด์. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

สุธาทิพย์ นาวาทอง. (2562). ความสัมพันธ์ระหว่างส่วนประสมทางการตลาดกับการ ตัดสินใจเลือกใช้บริการของ บริษัท Shopee. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

Best, J. W. (1981). Research in Education (3rd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing (5th ed.). New York: Harper Collins.

Ishak, A., & Wanli. (2019). Analysis of Fuzzy AHP-TOPSIS Methods in Multi Criteria Decision Making: Literature Review. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 1003, 1-12. doi:10.1088/1757-899X/1003/1/012147

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management: The Millennium Edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Meng, S. K., & Chatwin, C. R. (2012). Measuring E-Marketing Mix Elements for Online Business. International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation, 3(3), 13-26.

Prasetyo, K. A. (2018). The Influence of Trust, Security and Service Quality toward Purchase Decision at Lazada. Journal of Research in Management, 1(2),18-22.

Ramadhani, M. D., Gde, T., & Sukawati, R. (2021). The role of customer satisfaction mediates the effect of servicequality and quality of the shopee.co.id website on repurchase intention. American Journal of Humanities and Social Sciences Research (AJHSSR), 5(2), 570-579.

Zeithaml, V. A., & Bitner, M. J. (2003). Services Marketing: Customer Focus Across the Firm (2nd ed.). Boston, MA: McGraw Hill.

Zeithaml, V. A., Parasuraman, A., & Berry, L. L. (1990). Delivering Quality Service. New York: The Free Press.

Published
2023-10-27