The Impact of Customer Experience and Attribute Selection on Brand Loyalty of Music Streaming Providers: Case Study of Spotify Premium Millennial Users in The Bangkok Region

  • ปัทมา จิตรสวัสดิ์ Rangsit University
  • วรพจน์ ศิริชาลีชัย, ดร. Rangsit University
Keywords: Customer Experience, Attribute Selection, Brand Loyalty, Premium User, Service Provider under ‘Spotify’ Brand

Abstract

The objectives of this study were as follows: 1) to examine variations in demographic factors that influence the loyalty of millennial customers towards Spotify premium membership in Bangkok and its municipalities; 2) to investigate the behavioral factors that shape the loyalty of millennial customers towards becoming Spotify premium members in Bangkok and its municipalities; and 3) to investigate the attitudes and behaviors of customers that are associated with loyalty towards being a Spotify premium member in Bangkok and its municipalities. The present study selected a specific and targeted sample using a technique of purposive sampling. This sample's exact number of participants is unknown, and statistical software was used to conduct the analysis. The findings of this study suggest that demographic characteristics have no significant effect on Attitude Loyalty and Behavioral Loyalty toward Spotify membership among Bangkok and its municipalities residents. Experience-related variables are significantly associated with Attitude Loyalty and Behavioral Loyalty toward Spotify membership in Bangkok and neighboring municipalities. The variables pertaining to alternative attributes have a significant relationship with Attitude Loyalty and Behavioral Loyalty toward Spotify membership in Bangkok and the surrounding municipalities.

References

กระทรวงมหาดไทย กรมการปกครอง สำนักบริหารการทะเบียน. (2563). สถิติประชากร. สืบค้นจาก https://stat.bora.dopa.go.th/stat/statnew/statMONTH/statmonth/#/mainpage

กัลยา วานิชย์บัญชา. (2560). การวิเคราะห์สถิติชั้นสูงด้วย SPSS for Window (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพฯ: สามลดา.

ชาภา หงส์ลอย. (2561). การศึกษาความตั้งใจในการรักษาสภาพสมาชิกบริการวิดีโอสตรีมมิ่ง. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ณัฐธิดา ศรีโรบล. (2565). คุณค่าตราสินค้าที่ส่งผลต่อความตั้งใจซื้อ Disney+ Hotstar ของผู้บริโภค Gen Z ในกรุงเทพมหานคร. วารสารวิทยาการจัดการ, 1(2), 1-2.

ปราโมทย์ เอี้ยงดิลกสกุล. (2552). พฤติกรรมและปัจจัยที่มีผลต่อการเข้ามาชมเว็บวีดีโอแชริ่ง. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ปรีดี นุกุลสมปรารถนา. (2563). บันไดสู่การสร้าง Emotional Brand ขั้นสุด. สืบค้นจากhttps://www.popticles.com/branding/emotional-brand-ladder/

อรยา ธนจรูญรัตน์. (2553). กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดกับพฤติกรรมการบริโภคกาแฟลดน้ำหนัก เจอร์กิฟ. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยนเรศวร.

Brakus, J. J., Schmitt, B. H., & Zarantonello, L. (2009). Brand experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Journal of Marketing, 73(3), 52–62. https://doi.org/10. 1509/jmkg.73.3.52

Chen, S. C., & Lin, C. P. (2015) The impact of customer experience and perceived value on sustainable social relationship in blogs: An empirical study. Technological Forecasting & Social Change, 96, 40–50.

Chiu, S. F., & Tsai, M. C. (2008). Relationships among Burnout, Job Involvement and Organizational Citizenship Behavior. The Journal of Psychology, 140(6), 517-553. https://doi.org/10.3200/JRLP.140.6.517-530

Cochran, W. G. (1953). Sampling Techniques. New York: John Wiley and Sons.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555

Published
2023-10-28