Consumer Service Usage Behavior and Marketing Mix Elements from the Customer Perspective (7Cs) Affecting the Decision to Use Barbershop Services in the Bangkok Metropolitan Area and Its Suburbs

  • อนุสรณ์ เค้าทอง Rangsit University
  • พัชร์หทัย จารุทวีผลนุกูล Rangsit University
Keywords: Consumer Behavior, Marketing Mix Elements from the Customer Perspectives (7Cs), Barbershop Services

Abstract

This study examined the demographic factors, consumer service usage behavior, and marketing mix elements from the customers' perspective, influencing the decision to utilize barbershop services in the Bangkok metropolitan area and its surrounding suburbs. The population comprises individuals who have previously utilized barbershop services. Data was collected from a sample group of 400 individuals using a non-probability, purposive sampling method. Data analysis encompasses using descriptive statistics, such as frequencies, percentages, means, and standard deviations, and inferential statistics, such as one-way analysis of variance (ANOVA) and multiple regression analysis. The study found that most participants were males, between the ages of 31 and 40, unmarried, with bachelor's degrees, working in the private sector, and earning an average monthly income of 15,001-30,000 Baht. Most customers opted for haircut services, with an average spending range of 101-200 Baht. They mainly utilize these services to improve their physical appearance and self-assurance. The service is used monthly, usually between 12:01 and 16:00, with each session lasting 31 to 60 minutes. Crucially, the choice to utilize these services was primarily autonomous. The hypothesis testing revealed that demographic factors, including gender, consumer service usage behavior, and varying service expenditures, statistically significantly impacted the decision to utilize barbershop services. This effect was observed at a significance level of 0.05. Customers' perception of the marketing mix elements (7Cs), such as customer value, cost to customer, communication, and caring, are significantly related to their decision to use barbershop services in the Bangkok metropolitan area and its suburbs. This relationship is statistically significant at a significance level of 0.05.

References

กฤตทอง พานดอกไม้. (2560). ปัจจัยทางการตลาดในมุมมองของลูกค้าที่มีต่อโครงสร้างอาคารเหล็กสำเร็จรูป. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี.

กัลยา วานิชย์บัญชา, และฐิตา วานิชย์บัญชา. (2558). การใช้ SPSS for Windows ในการวิเคราะห์ข้อมูล. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สามลดา.

จันท์รุจี มาศโอสถ. (2560). ส่วนประสมการตลาดในมุมมองของลูกค้าที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคผ่านสื่อเว็บไซต์ LAZADA Thailand. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ชัยสมพล ชาวประเสริฐ. (2549). การตลาดบริการ. กรุงเทพฯ: ซีเอ็ดยูเคชั่น.

ณัฐพงศ์ พงศ์สุวรรณ. (2564). ส่วนประสมการตลาดในมุมมองลูกค้า (7Cs) ที่มีผลต่อความจงรักภักดีของลูกค้าที่ใช้บริการเครือข่าย AIS แบบเติมเงิน. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

ณัฐพงษ์ ปานกล้า, และบุษกรณ์ ลีเจ้ยวะระ. (2565). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดในมุมมองของลูกค้า (7C's) ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องมือ อุปกรณ์ และเครื่องจักรกลทางการเกษตร ผ่านช่องทางแบบผสมผสาน (Omni Channel) ในจังหวัดอุดรธานี. วารสาร Journal of Modern Learning Development, 2565(3), 1-13.

ธธีร์ธร ธีรขวัญโรจน์, และสุพจน์ กฤษฎาธาร. (2563). การตลาดบริการ (พิมพ์ครั้งที่12). กรุงเทพฯ: ซีเอ็ดยูเคชั่น.

ธนาคารกรุงเทพ. (2563). เทรนด์ Men’s Grooming เมื่อชายก็ต้องงาม. สืบค้นจาก https://www.bangkokbanksme.com/en/india-mens-grooming-cosmetics

แบรนด์เอจ. (2564). New Normal ร้านเสริมสวยหลัง COVID-19. สืบค้นจาก https://brandage.com/article/18810

ภัทรเดช วิบูลย์จันทร์. (2558). การตัดสินใจและพฤติกรรมการใช้บริการสถานเสริมความงามของผู้ใช้บริการในเขตอำเภอเมืองนนทบุรี จังหวัดนนทบุรี. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร.

รวีพร ศรียาสวิน. (2562). พฤติกรรมที่ส่งผลต่อการเข้าใช้บริการร้านตัดผมชายในเขตกรุงเทพมหานคร. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ศิริวรรณ เสรีรัตน์. (2550). พฤติกรรมผู้บริโภค. กรุงเทพฯ: บริษัท ธีระฟิล์มและไซเท็กซ์ จำกัด.

สุจิตรา ใจเอื้อ. (2562). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด (7C's) ที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการใน Application Foodpanda ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

Kotler, P. (1997). Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control (9th ed.). India:Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Retrieved from https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1839933

Published
2024-06-13