Service Marketing Mix Factors Influencing the Decision to Use Beauty Clinics in the Bangkok and Its Vicinity

  • พัชรนันท์ นิธิพรพิมนต์ Rangsit University
  • ณกมล จันทร์สม Rangsit University
Keywords: Service Marketing Mix, Buyer Decision, Beauty Clinic Services

Abstract

This independent study aimed to study the demographic factors, and the service marketing mix factors, influencing the decision to use beauty clinics in the Bangkok and its vicinity. The population consists of individuals previously using barbershop services. A non-probability, purposive sampling method was used to collect data from a sample group of 400 individuals. Data analysis involves descriptive statistics, including frequencies, percentages, means, and standard deviations, as well as inferential statistics, including one-way analysis of variance (ANOVA) and multiple regression analysis.

The research revealed that most respondents were female, aged 31-40, single, holding bachelor's degrees, employed in the private sector, and earning an average monthly income of 15,001 - 30,000 Baht.

The hypothesis testing indicated that demographic factors such as gender, age, marital status, education level, occupation, and average monthly income had a statistically significant effect on the decision to use beauty clinic services at a significance level of 0.05. Additionally, the elements of the service marketing mix, including price, place, people, process, and physical evidence, have a statistically significant relationship with the decision to use beauty clinic services in the Bangkok and its vicinity at a significant level of 0.05.

References

กัลยา วานิชย์บัญชา, และฐิตา วานิชย์บัญชา. (2558). การใช้ SPSS for Windows ในการวิเคราะห์ข้อมูล. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สามลดา.

กองบรรณาธิการ HD. (2562). ผลสำรวจพฤติกรรมการเข้าคลินิกเสริมความงามของกลุ่มตัวอย่าง 9,351 คน พ.ศ. 2562 โดย HonestDocs. สืบค้นจาก https://hd.co.th/beauty-clinic-survey-2019

คุณาพร ทบคลัง. (2565). การตัดสินใจเลือกใช้บริการคลินิกเสริมความงามของผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร. การค้นคว้า อิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

ศักดิ์ จรูญสวัสดิ์. (2551). การวิเคราะห์ข้อมูลและการใช้สถิติในงานวิจัย. กรุงเทพฯ : บริษัท ส. เสริมมิตรการพิมพ์ จำกัด.

ฐานเศรษฐกิจดิจิทัล. (2565, 29 กันยายน). จับตา "ตลาดความงามไทย" โตต่อเนื่องแตะ 5.4%. ฐานเศรษฐกิจ. สืบค้นจาก https://www.thansettakij.com/business/marketing/542038

ทีปกา ชวาลวิทย์. (2562). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการคลินิกเพื่อความงามด้านผิวพรรณ กลุ่มผู้บริโภคในกรุงเทพมหานคร. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย.

บุปผชาติ อยู่สบาย. (2563). ปัจจัยที่สำคัญในการตัดสินใจใช้บริการคลินิกเสริมความงามของผู้บริโภคในเขตพระโขนง กรุงเทพมหานคร. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยนอร์ทกรุงเทพ.

พัชรี ใจเร็ว. (2566). การตัดสินใจของผู้บริโภคในการเลือกใช้บริการคลินิกเสริมความงามในกรุงเทพมหานคร. สืบค้นจาก

https://is.rajapark.ac.th/assets/uploads/6538e92a6cdb01.pdf

ศศินา ลมลอย, วิรัลพัชร วิลัยรัตน์, รุจาภา แพ่งเกษร, และพัชร์หทัย จารุทวีผลนุกูล. (2562). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่ส่งผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการคลินิกเสริมความงาม ด้านผิวพรรณของผู้บริโภคใน กรุงเทพมหานคร. วารสารรังสิตบัณฑิตศึกษาในกลุ่มธุรกิจและสังคมศาตร์, 5(2), 74-87.

สุรัสวดี วณิชาชีวะ. (2562). ส่วนประสมทางการตลาดกับพฤติกรรมการใช้บริการเดอะทัชคลินิกเวชกรรมเสริมความงามในเขตกรุงเทพมหานคร. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเกริก.

อณิษฐา ผลประเสริฐ. (2558). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการคลินิกเสริมความงามด้านผิวพรรณของผู้บริโภค. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

เอกกมล บุญเอก. (2560). คุณค่าตราสินค้า Mazda และความไว้วางใจที่มีต่อศูนย์บริการและจัดจำหน่ายรถยนต์ Mazda ในเขตกรุงเทพและปริมณฑล. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques (3rd ed.). New York: John Wiley & Sons.

Cronbach, L. J. (1990). Essentials of psychological testing (5th ed.). New York: Harper Collins.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Retrieved from https://www.scirp.org/(S(i43dyn45teexjx455qlt3d2q))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1839933

Kotler, P. (2003). Marketing Management (11th ed.). Upper Saddle River: Prentice-Hall.

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2010). Consumer Behavior. Upper Saddle River: Prentice-Hall.

Published
2024-06-13