The Important Factors Affecting the Fresh Vegetable Distribution Business. A Case Study of V-Fresh Delivery Business Entrepreneur
Abstract
This mixed-methods study aims to examine key factors influencing restaurant owners' decisions when selecting fresh vegetable distribution services provided by V-Fresh Delivery. The specific objectives are to: (1) identify critical factors affecting these decisions, (2) analyze the impact of personal factors on fresh vegetable distribution, and (3) explore the relationship between personal factors and distribution-related factors. The study sample comprises 100 customers who utilize V-Fresh Delivery services. Data were collected through interviews and online questionnaires. Descriptive statistics, including percentages, means, and standard deviations, were used for analysis, along with inferential statistical methods such as one-way analysis of variance and Pearson’s chi-square test.
The findings indicate that most respondents were female, aged 31–40, held a bachelor's degree, earned over 50,001 baht per month, and had at least two years of business experience. Technological factors emerged as the most significant determinant in fresh vegetable distribution decisions. However, variations in personal factors did not significantly impact distribution choices. Gender was significantly associated with technology use in fresh vegetable distribution, while age was significantly related to price considerations (p < 0.05). Nevertheless, overall personal factors were not significantly associated with fresh vegetable distribution factors. Among distribution-related factors, technology exhibited the strongest relationship with personal factors, showing statistical significance at the 0.05 level.
References
ชเนศ ลักษณ์พันธุ์ภักดี. (2560). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจใช้บริการสั่งอาหารแบบเดลิเวอรี่ผ่านสื่ออิเล็กทรอนิกส์ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
มาริสา ชนมานะวัตร. (2562). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อผักและผลไม้สดของผู้บริโภคในระบบสายโซ่ความเย็น (Cold Chain) จากร้านค้าปลีกสมัยใหม่. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยมหิดล.
เนติรัฐ ปรักมาส, และกนกพร ชัยประสิทธิ์. (2564). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้บริการส่งอาหารในจังหวัดปทุมธานี. วารสารรังสิตบัณฑิตศึกษาในกลุ่มธุรกิจและสังคมศาสตร์, 7(2)(กรกฎาคม-ธันวาคม 2564), 94-105. สืบค้นจาก https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/jdbs/article/view/1597/1867
ปิยมาภรณ์ ช่วยชูหนู. (2559). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อสินค้าผ่านทางสังคมออนไลน์. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
พิมพุมผกา บุญธนาพีรัชต์. (2560). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลการตัดสินใจใช้บริการ Food Delivery ในเขต กรุงเทพมหานครและปริมณฑล. การค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
พีระนัฐ โล่วันทา. (2564). การตัดสินใจใช้บริการ Food Delivery ของผู้บริโภคในจังหวัดเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยแม่โจ้.
ศูนย์วิจัยกสิกรไทย. (2566). ธุรกิจร้านอาหารทั้งปี 2566 คาดขยายตัวร้อยละ 7.1 ขณะที่ในระยะข้างหน้าการบริหารจัดการอาหารเหลือทิ้ง นอกจากช่วยลดต้นทุนยังสอดคล้องไปกับเป้าหมาย Net Zero. สืบค้นจาก https://www.kasikornresearch.com/th/analysis/k-econ/business/Pages/Restaurant-Business-Y23-CIS3429-B-24-08-2023.aspx
สุภัคพร คล้ายแพร, และบัญชา วงศ์เลิศคุณากร. (2560). การโฆษณา ณ จุดขายที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้ออาหารแช่แข็งในเขตกรุงเทพมหานคร. วารสารรังสิตบัณฑิตศึกษาในกลุ่มธุรกิจและสังคมศาสตร์, 3(1-2)(กรกฎาคม-ธันวาคม 2560), 189-199. สืบค้นจาก https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/jdbs/article/view/354/247
อาทิตย์ อุทธวัง. (2550). พฤติกรรมของผู้บริโภคในการตัดสินใจซื้อผลไม้สดตัดแต่งในร้านค้าปลีกสมัยใหม่ในจังหวัดเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
Bangkok Bank InnoHub. (2022). 4 เทคโนโลยีดิจิทัลที่จะมาช่วยยกระดับธุรกิจโลจิสติกส์ให้ทันสมัย. Retrieved from https://www.bangkokbankinnohub.com/th/4-technologies-that-are-making-logistics-more-efficient/
Cogistics. (2021). อุตสาหกรรมอาหารกับผลไม้และผักแช่แข็ง. Retrieved from https://www.cogistics.co.th/th/blog/knowledge/food-industry-veggie-frozen/
Likert, R. (1967). The Method of Constructing and Attitude Scale. In M. Fishbeic (Ed.), Attitude Theory and Measurement (pp. 90-95). New York: Wiley & Son.
Mungmeesakula, S., & Saributb, S. (2023). Effects of Marketing Mix Factors in Customer Perspectives (7C’s) on the Decisions to Purchase Food Products of One Tambon One Product (OTOP) through Omni-Channel Marketing among Generation Y Consumers in the New Normal Era. Journal of Digital Business and Social Sciences, 2(9), Article JDB003, 1-18.