The Influence of Marketing Mix Factors on Coronavirus (COVID-19) Insurance Purchase Decision Process in Bangkok

  • พิทยุตม์ โตขำ Ramkhamhaeng University
  • วิไลวรรณ ทองประยูร, รศ. Ramkhamhaeng University
  • วิไลพรรณ ตาริชกุล, ผศ.ดร. Ramkhamhaeng University
Keywords: Marketing Mix, Purchase Decision Process, COVID-19 Insurance Purchase Decision

Abstract

This paper provides the level of opinion on the marketing mix and purchase decision process on coronavirus (COVID-19) insurance factors. These include studying the influence of marketing mix factors on the COVID-19 insurance purchase decision process in Bangkok. Due to the unknown population, the sample size was determined using the Cochran (1977) formula with a confidence interval of +/-5% tolerance required to survey 384 people. Quota samples are taken from each group to meet a quota. A questionnaire is an instrument for collecting data. The authors used the statistical mean, an average with standard deviation, and multiple regression statistics for data analysis. The research findings are as follows: several studies have shown that clients strongly support an opinion in the context of marketing mix factors. At the same time, price perception is the most expressed opinion supporting their idea and the strongest opinion supporting the alternative of the insurance purchase decision factor in the context of the COVID-19 insurance purchase decision factor. The results of multiple regression analysis revealed product, price, place, promotion mix, and physical evidence predicted COVID-19 insurance purchase decisions in Bangkok with a multiple correlation coefficient (R) of 0.810. The relationship 65.6% Durbin-Watson is 1.844, indicating that the independent variable has no autocorrelation. The findings will provide information for insurance companies who should focus on and realize a product in the context of marketing mix factors as their first priority.

References

จรัสลักษณ์ อู่ทรัพย์. (2558). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อประกันภัยรถยนต์ภาคสมัครใจของผู้บริโภคในเขต

กรุงเทพมหานครและปริมณฑล. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

บุญมี พันธุ์ไทย. (2557). ระเบียบวิธีวิจัยการศึกษาเบื้องต้น (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

พัสวี ไข่มุก, และบุญญรัตน์ สัมพันธ์วัฒนชัย. (2559). ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกซื้อประกันชีวิตของข้าราชการครูในสังกัดสำนักงานเขตยานนาวา กรุงเทพมหานคร. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชพฤกษ์, 2(1), 135-147.

พิชญาภา ชินคํา, และจุรีวัลย์ ภักดีวุฒิ. (2561). กลยุทธ์การจูงใจที่มีผลต่อพฤติกรรมการตัดสินใจเลือกบริษัทประกันชีวิตของตัวแทนประกันชีวิตในเขตจังหวัดร้อยเอ็ด. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏร้อยเอ็ด, 12(1), 11-22.

ศนิษา สัมพคุณ, ชัชวาล แสงทองล้วน, และกาญจนา พันธุ์เอี่ยม. (2561). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตผ่านตัวแทนและผ่านธนาคารพาณิชย์ในจังหวัดประจวบคีรีขันธ์. วารสารเครือข่ายส่งเสริมการวิจัยทางมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 1(1), 1-12.

สรฤทธิ์ ทรัพย์สมบัติ, และอารีย์ นัยพินิจ. (2562). การกำหนดแนวทางการตลาดเพื่อการตัดสินใจเลือกซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในเขตจังหวัดขอนแก่น. วารสารวิชาการและวิจัย มหาวิทยาลัยภาคตะวันออกเฉียงเหนือ, 9(3), 65-79.

สุทิศา นนทพันธ์. (2559). ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจ ซื้อประกันของผู้บริโภคต่อบริษัท เอไอเอ จำกัด ในเขตเทศบาลนครหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.

อุสมาน ฮะบีบุรราห์มาน, นิวัตน์ สวัสดิ์แก้ว, พรชัย ลิขิตธรรมโรจน์, ศรัญลักษณ์ เทพวารินทร์, และจิตกรี บุญโชติ. (2556). ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเลือกทำประกันชีวิตกับบริษัท กรุงไทย แอกซา จำกัด (มหาชน) ในเขตเทศบาลนครหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา. ใน การประชุมหาดใหญ่วิชาการ ครั้งที่ 4 (น. 137-147). สงขลา: มหาวิทยาลัยหาดใหญ่.

Adugu, E. (2018). Young consumers' motivation and involvement: Uses and gratifications perspective. New York: Routledge.

Cochran, W. G. (1977). Sampling Techniques (3rd ed.). New York: John Wiley and Sons.

Department of Disease Control. (2020). Coronavirus Disease 2019 situational report issue 72. Retrieved from https://ddc.moph.go.th/viralpneumonia/file/situation/situation-no72-150363_2.pdf

Downey, W. S., Downey, W. D., Jackson, M., & Downey, L. (2011). ProSelling: A professional approach to selling in agriculture and other industries. Adel, IA: Agri Marketing.

Etzel, M. J., Walker, B. J., & Stanton, W. J. (2007). Marketing (14th ed.). Boston: McGraw-Hill.

Juska, J. M. (2018). Integrated marketing communication: advertising and promotion in a digital world. New York: Routledge.

Kotler, P. (2003). Marketing management. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2010). Principles of marketing (14th ed.). New Jersey: Prentice Hall.

Kotler, P., & Keller, K. (2009). Marketing management. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.

Lamb, C. W., Hair J. F., & McDaniel, C. (2012). Essentials of Marketing (7th ed.). Sydney: South-Western Cengage Learning.

Manktelow, J. (2020, August 15). The Marketing Mix and the 4Ps [Web log message]. Retrieved from https://www.mindtools.com/pages/article/newSTR_94.htm

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.

Otakanon, B. (2020). 4C's marketing revolution. Retrieved from https://hugepdf.com/

World Health Organization. (2020). Pneumonia of unknown cause-China',Emergencies preparedness, response, Disease outbreak news, World Health Organization (WHO). Retrieved from https://www.who.int/csr/don/05-january-2020-pneumonia-of-unkown-cause-china/en/

Zhu, N., Zhang, D., Wang, W., Li, X., Yang, B., Song, J., . . . Tan, W. (2020). A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China, 2019. Retrieved from https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2001017

Published
2022-09-05