A Study of Behavior and Satisfaction in Logistics of Historical Tourism: A Case Study of Phra Nakhon Si Ayutthaya Province

  • กิ่งกาญจน์ ดอกพุฒซ้อน Rangsit University
  • ไชยรัช เมฆแก้ว, ดร. Rangsit University
Keywords: Behavior, Satisfaction, Logistics of Historical Tourism, Phra Nakhon Si Ayutthaya Province

Abstract

This research aims to 1) examine personal factors that influence tourism logistics satisfaction; 2) examine tourist behaviors that influence tourism logistics satisfaction; 3) analyze the logistics component that influences tourism logistics satisfaction; and 4) evaluate tourism logistics satisfaction in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province. The study utilized quantitative research methods. The data was used to analyze the frequency, percentage, standard deviation, one-way ANOVA, and correlation. The statistics indicated that the majority of visitors were female, between the ages of 41 and 50, and had earned a bachelor's degree. Their vocations were mostly as corporate workers, earning between 20,001 and 25,000 baht per month. The responders went five or more times in one day, costing fewer than 1,000 baht each trip. They often obtained tourism information from social media and went in a private vehicle. The average scores for logistics components and satisfaction with tourist logistics in Phra Nakhon Si Ayutthaya Province were high. The hypothesis testing revealed statistical significance for personal variables, tourist habits, and logistical components (.05 level). Tourism behaviors in terms of frequency of trip, length of stay, tourist information, and mode of travel are statistically significant (.01 level). The logistical components of time length, journey distance, and tourist information are all statistically significant (0.01, 0.01, and 0.05 levels).

References

กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. (2565). สถานการณ์การท่องเที่ยวในประเทศรายจังหวัด ปี 2565. สืบค้นจากhttps://www.mots.go.th/news/category/657

ชัยฤทธิ์ ทางรอด. (2559). การจัดการโลจิสติกส์ท่องเที่ยวเชิงประวัติศาสตร์และวัฒนธรรมจังหวัดนครปฐม. วารสารดุษฎีบัณฑิตทางสังคมศาสตร์ (ฉบับมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์), 6(1), 124-134. สืบค้นจาก https://so05.tci-thaijo.org/index.php/phdssj/article/view/67033/54730

ธีรวุฒิ เอกะกุล. (2543). ระเบียบวิธีวิจัยทางพฤติกรรมศาสตร์และสังคมศาสตร์. อุบลราชธานี: สถาบันราชภัฏอุบลราชธานี.

บุศรา เกิดแก้ว. (2550). รายงานการวิจัยเรื่องพฤติกรรมและความพึงพอใจของผู้เข้ามาท่องเที่ยวที่มีต่อแหล่งท่องเที่ยวในจังหวัดสุพรรณบุรี. พระนครศรีอยุธยา: มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา.

ปนัสยา สิระรุ่งโรจน์กนก. (2559). พฤติกรรมและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวไทยต่อการจัดการโลจิสติกส์การท่องเที่ยว กรณีศึกษาตลาดน้ำอัมพวา จังหวัดสมุทรสงคราม. การศึกษาเฉพาะบุคคลมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

ประชาชาติออนไลน์. (2561, 15 มีนาคม). ท่องเที่ยวอยุธยาโตทะลุ 1.5 หมื่นล้าน แรงหนุนละครดัง-ททท. เร่งอัดอีเวนต์

ดึงทัวริสต์. ประชาชาติ. สืบค้นจาก https://www.prachachat.net/local-economy/news-130852

ไพรัช พิบูลย์รุ่งโรจน์. (2556). กรอบแนวคิดการวิเคราะห์โลจิสติกส์การท่องเที่ยว. สืบค้นจาก https://pairach.com/piffs/

ศูนย์วิเคราะห์เศรษฐกิจ ทีทีบี. (2564). ttb analytics ประเมินผลกระทบโควิด ภาคการท่องเที่ยวช่วงที่ผ่านมา.

สืบค้นจาก https://www.ttbbank.com/th/newsroom/detail/travel-thailand-after-unlocking

อมลิณรัศมิ์ ศรีบัวคำ. (2559). การจัดการโลจิสติกส์สำหรับการท่องเที่ยวในวัดศรีสุพรรณ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่. การศึกษาค้นคว้าอิสระมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยแม่โจ้.

อัญชนา สมบัติพิบูลย์. (2563). การจัดการโลจิสติกส์การท่องเที่ยวเชิงส่งเสริมสุขภาพสำหรับผู้สูงอายุในจังหวัดสมุทรปราการ. วารสารสังคมภิวัฒน์, 11(2), 25-36.

Boivin, M., & Tanguay, G. A. (2019). Analysis of the determinants of urban tourism attractiveness: The case of Québec City and Bordeaux. Journal of Destination Marketing & Management, 11, 67-79.

Li, F., Wen, J., & Ying, T. (2018). The influence of crisis on tourists’ perceived destination image and revisit intention: An exploratory study of Chinese tourists to North Korea. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 104-111.

Santa-Cruz, F. G., & López-Guzmán, T. (2017). Culture, tourism and World Heritage Sites. Tourism Management Perspectives, 24, 111-116.

Published
2022-09-05