The Digital Marketing and Marketing Performance under The Lean Concept of Digital Service Startup Entrepreneur in Bangkok
Abstract
The purpose of this study was to survey data on marketing operations under the Lean concept of digital start-up service providers in the Bangkok area, to analyze the causal relationship path that influences the marketing performance of service start-ups under the concept of Lean, and to analyze the service startup business model for service start-ups under the concept of Lean. which is a qualitative research and a quantitative research by collecting data from a group of 15 operators, positions, executives or supervisors in digital service startup businesses, including collecting data via online questionnaires from target customers of service startup businesses living in Bangkok, 400 people. The results obtained from the qualitative analysis of research data revealed that the lean work process It is a work process that is very suitable for the current situation. For the quantitative research, it was found that the factor of listening to customer demands Customer Relationship Management Factors And digital marketing strategy factors have a direct influence on the marketing performance of service start-ups under the concept of Lean at a statistically significant level of 0.01 and 0.05. From the analysis of service startup business models, it was found that the value delivered to customers is service excellence. and channels to reach the target customers of business operators, including digital marketing strategies. The core business resources consist of executives and teams, as well as the main activities that help drive the business, including adjusting the working culture and attitudes of everyone in the organization to be in line with working lean. communication within the team always self-improvement cross-functional team work the need to seek ways to create new customers. Creating agile marketing campaigns quick turnaround and service delivery. For partners or partners, consisting of partners, which are restaurant business operators tourist attraction Business operators produce and sell souvenirs, business partners.
References
กรุงเทพธุรกิจออนไลน์. (2564, 20 พฤษภาคม). กสอ.หนุนสตาร์ทอัพไทยโต ปั้น75รายรองรับธุรกิจใหม่. กรุงเทพธุรกิจ. สืบค้นจาก https://www.bangkokbiznews.com/business/938973
กฤษยา มะแอ, และกฤษณา ฝังใจ. (2561). ปัจจัยสู่ความสำเร็จของวิสาหกิจเริ่มต้น (สตาร์ทอัพ) ในประเทศไทย. วารสารมหาวิทยาลัยพายัพ, 28(2), 143-158.
เกศรา มัญชุศรี. (2560). SET Your Startup Business Guide. กรุงเทพฯ: ตลาดหลักทรัพย์แห่งประเทศไทย.
กรมส่งเสริมอุตสาหกรรม. (2559). การทำธุรกิจแบบ Lean startup. สืบค้นจาก
https://bsc.dip.go.th/th/category/marketing2/sm-leanstartup
โครงการพัฒนาธุรกิจนวัตกรรมรายใหม่ มศก. (2560). แนวคิดเกี่ยวกับสตาร์ทอัพ. สืบค้นจาก http://www.startup.su.ac.th/?page_id=6
ณัฐพล ใยไพโรจน์. (2558). Digital Marketing: Concept & Case Study. นนทบุรี: ไอดีซี พรีเมียร์.
ณัฐสินี กรรมโมทาร. (2562). กลยุทธ์การสื่อสารการตลาดดิจิทัลของร้านค้าผลิตภัณฑ์ความงามอีฟ แอนด์บอย (EVEANDBOY) บนอินสตาแกรมสตอรี่ (Instagram stories) กับรูปแบบการดำเนินชีวิต การใช้สื่อและพฤติกรรมตอบสนองของผู้ใช้งาน. วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต. สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.
ไทยรัฐออนไลน์. (2563, 19 มกราคม). สตาร์ทอัพกว่า 90% ทั่วโลก ล้มเหลว แนะ ทางรอด เทคโนโลยีเปลี่ยนเร็ว. ไทยรัฐ. สืบค้นจาก https://www.thairath.co.th/news/local/1749000
พชร อารยะการกุล. (2562). ทำความรู้จัก Marketing Automation เครื่องมือที่นักการตลาดต้องรู้ ถ้าอยากรุ่งในยุคดิจิทัล. สืบค้นจาก https://www.brandbuffet.in.th/2019/12/marketing-automation-tool-in-digital-era/
พงษ์ศักดิ์ โควัชรกุล. (2561). พีอาร์ในยุคดิจิทัลจะเอาตัวรอดจากความเปลี่ยนแปลงของยุคสมัยได้อย่างไร. สืบค้นจาก https://www.smartsme.co.th/content/110720
วิญญู กิ่งหิรัญวัฒนา. (2564). THE LEAN STARTUP ลีนสตาร์ตอัพ. กรุงเทพฯ: วีเลิร์น อมรินทร์บุ๊ค.
เศรษฐพงค์ มะลิสุวรรณ. (2560). Startup 90% ล้มเหลว แล้วอีก 10% ที่สำเร็จเขาทำอะไรกัน. สืบค้นจาก https://www.it24hrs.com/2017/startup-someone-success/
ศูนย์วิจัยธนาคาร กสิกรไทย จำกัด (มหาชน). (2561). Digital Service Startup ต่อยอด SME เหนือ คู่แข่ง. สืบค้นจาก
https://kasikornbank.com/th/business/sme/KSMEKnowledge/article/KSMEAnalysis/Pages/Digital-
Service-Startup.pdf
ศุภิสรา โรจนฐาน. (2553). การประยุกต์ใช้ทฤษฎีของระบบลีน (Lean Manufacturing) และการบริหารลูกค้าสัมพันธ์ (Customer Relationship Management). กรุงเทพฯ: สถาบันเทคโนโลยีไทย-ญี่ปุ่น.
สำนักพิมพ์บิงโก. (2561). สรุปหนังสือ All In Startup อยากทำสตาร์ทอัพต้องรู้ว่าตอนไหนควรทุ่มหมดหน้าตัก. สืบค้นจาก https://bingobook.co/book-summary/all-in-startup/
อิสริยา ไพรีย์ไพฤทธิ์. (2559). สำรวจข้อมูลผู้ก่อตั้งสตาร์ตอัพไทยปี 2016 โดยสมาคม VC ไทย. สืบค้นจาก https://brandinside.asia/thai-startup-founders-survey-2016/
Berga, V., Birkelanda, J., Nguyen-Ducb, A., Pappasac, I. O., & Jaccheri, L. (2020). Achieving agility and quality in product development – an empirical study of hardware startups. Journal of Systems and Software, 167, 110599. doi:10.1016/j.jss.2020.110599
Blank, S. (2005). The Four Steps to the Epiphany. Retrieved from https://www.healthresearchweb.org/files/Blank_Chapter2_CustomerDevelopm ent.pdf
Cochran, W. G. (1953). Sampling Techiques. New York: John Wiley & Sons.
Hines, P., & Lethbridge, S. (2008). New Development: Creating a Lean University. Public Money and Management, 28, 53-56.
Nastasi, B. K., & Schensul, S. L. (2005). Contributions of qualitative research to the validity of intervention research. Journal of School Psychology, 43(3), 177-195.
Souza, R., Malta, K., Silva, R., Masiero, P., Almeida, E., & Machado, I. (2019). A Case Study about Startups’ Software Development Practices. In SBQS '19: Proceedings of the XVIII Brazilian Symposium on Software Quality (pp. 198–203). https://doi.org/10.1145/3364641.3364663
Tracey, M. W., & Flinchbaugh, J. W. (2006). How human resource departments can help lean transformation. Target, 22, 5-10.