ศึกษาความสามารถในการจดจำและการแยกโครงสร้างตัวอักษรจีน ของนักศึกษาที่เรียนวิชาภาษาจีนพื้นฐาน มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

Main Article Content

PHROMSURIN WASIN

Abstract

In this paper, Based on the analysis of the cognitive ability of Chinese character structure of Thai primary Chinese learners, this paper further explores its influencing factors, and puts forward teaching strategies on the basis of Chinese character teaching principles. Fifty Thai primary Chinese learners are investigated with four Chinese character structures: left-right structure, left-middle-right structure, Upper-down structure and upper-middle-lower structure. A survey was conducted among Chinese learners.The survey found that: 1. Because of the limited time of answering and writing questionnaires, when many subjects can not write out the structure of the Chinese characters they see in time, most of them will distinguish the structure of the new Chinese characters by the knowledge of the Chinese characters they have acquired. 2. Most of the subjects were able to correctly distinguish unknown Chinese character structures with the help of the single-character parts of the Chinese characters they had learnt. 3. mother tongue has an influence on students' ability to analyze the structure of Chinese characters.

Keywords:
Chinese character structure, Thailand, elementary, Chinese

Article Details

Section
Research Articles

References

การอ้างอิง
ชัยพร วิชชาวุธ .2520. ความจำมนุษย์ (Human Memory). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย:โรงพิมพ์ชวนพิมพ์
_____________.( Murdock,1961).จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย:โรงพิมพ์ชวนพิมพ์
สาวิณี ราชสีห์ .2010.ศึกษาและวิเคราะห์การเขียนตัวอักษรจีนของนักศึกษามหาวิทยาลัยเชียงใหม่. ศิลปศาสตร์บัณฑิต, สาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
毛悦 . 2009 . “汉语作为第二语言要素教学”.北京,北京大学出版社
朴宣咏 . 2011. “对外汉字教学研究” . 硕士研究生,辽宁大学
王晓雁. 2011.“对外汉语教学中的汉字教学初探” . 南昌教育学院学报 ,第26卷 第一期
杨寄洲. 2003. “汉语教程” .北京,北京语言大学出版社
姚倩儒 . 2010. “泰籍学习者汉字视觉之联想途径”. 硕士论文,华语文教学 研究所,国立台湾师范大学
张静贤(主编). 2004. “汉字教程”. 北京,北京语言文化大学出版社
_______. 2004. “汉字教程”:《2500 常用汉字表》.北京,北京语言文化大学 出版社
朱芸. 2008. “外国学生初级阶段汉字认知研究及教学设计”,硕士学位论文, 上海交通大学。