The Effects of Repeated Practice in High Fidelity Patient Simulation on Self Confidence and Clinical Judgment among Nursing Students

Main Article Content

ขัตติยาพร คนเที่ยง
วโรดม เสมอเชื้อ
ปรมาภรณ์ นิรมล
จิรณัฐ ชัยชนะ

Abstract

This quasi-experimental study aimed to compare pretest and posttest of self-confidence and clinical judgment among nursing students when doing repeated practice in high fidelity patient simulation. The 4th year nursing students were recruited into an experimental and control group using matched pairs, 36 students per group. The research instruments comprised self confidence in learning questionnaire and the clinical judgment questionnaire with equal content validity index and reliability (1.00 and 0.95, respectively). Data were analyzed using descriptive, Man-Whitney U test, and Wilcoxon signed rank test.


The results revealed that after doing repeated practice in high fidelity patient simulation, the median scores of self-confidence and clinical judgment of the experimental group were significantly higher than those of the control group (Z -2.51, p .006; Z -4.84, p .000, respectively), and significantly higher than that of the before (Z -4.82, p.000; Z -4.67, p .000, respectively). It might be concluded that the effect of continuously using repeated practice in high fidelity patient simulation program is important to help nursing students gain the self-confidence and clinical judgment in nursing, in which educational institutes can be applied in learning and teaching methods.

Keywords:
simulation, high fidelity patient simulation, repeated practice, self-confidence, clinical judgment

Article Details

How to Cite
คนเที่ยงข., เสมอเชื้อว., นิรมลป., & ชัยชนะจ. (2023). The Effects of Repeated Practice in High Fidelity Patient Simulation on Self Confidence and Clinical Judgment among Nursing Students. APHEIT Journal of Nursing and Health, 5(2), e3065. Retrieved from https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3065
Section
Research Articles

References

จงกล วรรณมุสิกทอง, วิมลรัตน์ ภู่วราวุฒิพานิช, และ รินทิพย์ อุดมพันธุรัก. (2017). ประสบการณ์การเรียน รู้จากการฝึกปฏิบัติในหอผู้ป่วยอายุรศาสตร์กับการรับรู้เกี่ยวกับการพัฒนาตนเองของนักศึกษาพยาบาลหลักสูตรพยาบาลศาสตรบัณฑิต. วารสารพยาบาลกระทรวงสาธารณสุข, 27(2), 181-197.

ดวงใจ พรหมพยัคฆ์, วราภรณ์ สัตยวงศ์, จุฆามาศ นัตรอัมภา, ภาวดี เหมทานนท์, และวิไลพร รังควัต. (2562). ผลการจัดการเรียนการสอนโดยใช้สถานการณ์จำลองเสมือนจริงร่วมกับการส่งเสริมทักษะการสะท้อนคิดของนักศึกษาพยาบาลต่อพฤติกรรมการสะท้อนคิดและความสามารถในการตัดสินใจทางคลินิกของนักศึกษาพยาบาล. วารสารวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีนครราชสีมา, 25(2), 57-71.

ปรียสลิล ไชยวุฒิ และเยาวลักษณ์ คุมขวัญ. (2560). หุ่นจำลองฝึกทักษะการดูดเสมหะ: นวัตกรรมสื่อการสอนทางการพยาบาล. วารสารพยาบาลกระทรวงสาธารณสุข, 27(2), 47-59.

พนารัตน์ วิศวเทพนิมิตร, อุบล สุทธิเนียม, และเสมอจันทร์ ธีระวัฒน์สกุล. (2563). ผลของการเรียนรู้โดยใช้สถานการณ์เสมือนจริงในการเตรียมความพร้อมก่อนการฝึกปฏิบัติการพยาบาลผู้ป่วยที่มีภาวะช็อค ต่อความพึงพอใจ ความมั่นใจในตนเองในการเรียนและการตัดสินใจทางคลินิกของนักศึกษาพยาบาล. วารสารวิจัยทางวิทยาศาสตร์สุขภาพ, 14(3), 59-70.

มาลี คำคง, ผาณิต หลีเจริญ, ยุวนิดา อารามรมย์ และอริสา จิตต์วิบูลย์. (2559). ผลของการใช้สถานการณ์จำลองต่อความมั่นใจในความสามารถของตนเองในการดูแลและการช่วยฟื้นคืนชีพขั้นสูงสำหรับผู้ป่วยวิกฤติ-ฉุกเฉินของนักศึกษาพยาบาล. วารสารเครือข่ายวิทยาลัยพยาบาลและการสาธารณสุขภาคใต้, 3(3), 52-64.

รัตน์ศิริ ทาโต. (2561). การวิจัยทางพยาบาลศาสตร์:แนวคิดสู่การประยุกต์ใช้ (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพฯ:โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วงเดือน สุวรรณคีรี, อรพิน จุลมุสิ, และฐิติอาภา ตั้งค้าวานิช. (2559). การจัดการเรียนรู้โดยใช้สถานการณ์จำลองสำหรับนักศึกษาพยาบาล. วารสารพยาบาลศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 28(2), 1-14.

ศิริพร พุทธรังษี, ฐาปณีย์ น้ำเพชร, และมลธิรา อุดชุมพิสัย. (2556). การประเมินผลการจัดการเรียนการสอนแบบสหกิจศึกษาในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลเลือกสรร. วารสารพยาบาลโรคหัวใจและทรวงอก, 24(2), 29-43.

สมจิตต์ สินธุชัย, กันยารัตน์ อุบลวรรณ, ณัฐวุฒิ บุญสนธิ, ปริญญา ยอดอาษา, และภูมินทร์ ดวงสุริยะ. (2562). ผลของการจัดการเรียนรู้โดยใช้สถานการณ์จำลองเสมือนจริงสูงต่อความสามารถในการตัดสินใจทางคลินิกของนักศึกษาพยาบาล. วารสารพยาบาลตำรวจ, 11(1), 172-183.

สมจิตต์ สินธุชัย, กันยารัตน์ อุบลวรรณ, และสุนีย์รัตน์ บุญศิลป์. (2560). ผลของการจัดการเรียนรู้โดยสถานการณ์จำลองเสมือนจริงต่อความรู้ความพึงพอใจและความมั่นใจในตนเองของนักศึกษาพยาบาล ชั้นปีที่ 4 ในการฝึกปฏิบัติรายวิชาฝึกทักษะทางวิชาชีพก่อนสำเร็จการศึกษา. รามาธิบดีพยาบาลสาร, 23(1), 113-127.

Abdullah, K., & Arulappan, J. (2020). Repeated simulation experience on self-confidence, critical thinking, and competence of nurses and nursing students - an integrative review. SAGE Open Nursing, 6, 1-8.

Abelsson, A., Lindwell, L., Suserud, B-O., & Rystedt, I. (2017). Effect of repeated simulation on the quality of trauma care. Clinical Simulation in Nursing, 13, 601-608.

Al Gharibi, K., A., Schmidt, N., & Arulappan, J. (2021). Effect of repeated simulation experience on perceived self-efficacy among undergraduate nursing students. Nurse Education Today, 106, 105057.

Cohen, J. (1992). Quantitative methods in psychology: A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159.

Doolen, J., Mariani, B., Atz, T., Horsley, T. L., O' Rourke, J., McAfee, K., & Cross, C. L. (2016). High-Fidelity simulation in undergraduate nursing education: A systematic review of simulation reviews. Clinical Simulation in Nursing, 12(7), 290-302.

Guerrero, J. G., Hafiz, A. H., Eltohamy, N. A., Gomma, N., & Jarrah, I. A. (2021). Repeated exposure to high-fidelity simulation and nursing interns' clinical performance: impact on practice readiness. Clinical Simulation in Nursing, 60, 18-24.

Jeffries, P. (2005). A framework for designing, implementation, and evaluating simulations used as teaching strategies in nursing. Nursing Education Perspectives, 26(2), 96-103.

Kaddoura, M., Vandyke, O., Smallwood, C., & Gonzalez, K. M. (2016). Perceived benefits and challenges of repeated exposure to high fidelity simulation experiences of first degree accelerate bachelor students. Nurse Education Today, 36, 298-303.

Khalaila, R. (2014). Simulation in nursing education: an evaluation of students’ outcomes at their first clinical practice combined with simulations. Nurse Education Today, 34, 252-258.

Kolb, D. A. (1984). Experience as the source of learning and development. Upper Sadle River: Prentice Hall.

Lasater, K. (2007). Clinical judgment development: Using simulation to create an assessment rubric. Journal of Nursing Education, 46(11), 496-503.

Makarem, A., Heshmati-Nabavi, F., Afshar, L., Yazdani, S., Pouresmail, Z., & Hoseinpour, Z. (2019). The comparison of professional confidence in nursing students and clinical nurses: a cross-sectional study. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 24(4), 261–267.

Pouralizadeh, M., Khankeh, H., Ebadi, A., & Dalvandi, A. (2017). Factors influencing nursing students' clinical judgement: a qualitative directed content analysis in an Iranian context. Journal of Clinical and Diagnostic Research, 11(5), 1-4.

Tanner, C. A. (2006). Thinking like a nurse: A research-based model of clinical judgment in nursing. Journal of Nursing Education, 45(6), 204-211.