Problems and Satisfaction with Healthcare Service among Foreign Clients in a Government Hospital
Main Article Content
Abstract
This descriptive research investigated the problems and satisfaction regarding healthcare service among foreign clients. Purposive sampling selected 30 staffs from a government Hospital’s outpatient department and 90 foreign clients with chronic illnesses. Instruments comprised semi-structure interview questions, healthcare providers’ opinions questionnaire, and client’s satisfaction questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and content analysis.
The results revealed that healthcare providers strongly agreed with the provision of care for foreign clients (M 3.80, SD 0.96). However, challenges included provider issue—inadequate English skills leading to longer service times and misunderstandings; and negative attitudes toward foreign patients, often seen as demanding and difficult to serve resulting in an avoidance of providing care. Service system issue included complicated processes and long waiting times. Regarding facilities demonstrated insufficient space in the Foreign Healthcare Center, limited parking, and unclean restrooms. In terms of foreign clients, cultural and language differences further communication difficulties. Foreign clients’ satisfaction was at the highest level both in the sum-scale (M 4.62, SD 0.63) and all sub-scales. The Foreign clients needed the development of healthcare service to align with the standard of private hospital, included multilingual interpreters, reduced waiting times, and had English-language signage. Health service providers perceived the hospital’s capacity in providing care for foreign patients at moderate level (M 3.80, SD 0.96). It is recommended a need to develop the English communication skills of the hospital staffs and to establish nursing care standards for the foreign clients.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรง ซึ่งกองบรรณาธิการวารสารไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใดๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมด หรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ หรือเพื่อกระทำการใดๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษรจากวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ก่อนเท่านั้น
References
กมลรัตน์ (ศักดิ์สมบูรณ์) เทอร์เนอร์, และศุภาพิชญ์ (มณีสาคร)โฟน โบร์แมนน์. (2556). พฤติกรรมการใช้บริการสุขภาพและการรับรู้คุณภาพบริการสุขภาพของชาวต่างชาติในประเทศไทย. วารสารพยาบาลกระทรวงสาธารณสุข, 23(1), 1-14.
กรมสนับสนุนบริการสุขภาพ. (2562). รายงานผลการวิจัยและสำรวจข้อมูลด้านบริการสุขภาพและบริการเพื่อส่งเสริมสุขภาพของไทย ประกอบการจัดทำศูนย์ข้อมูลรองรับนโยบาย Medical Hub กระทรวง สาธารณสุข. กรุงเทพฯ: พิมพ์ทันใจ.
กองยุทธศาสตร์และแผนงาน สำนักงานปลัดกระทรวงสาธารณสุข. (2561). แผนยุทธศาสตร์ชาติระยะ 20 ปี ด้านสาธารณสุข (พ.ศ. 2560 – 2579) ฉบับปรับปรุง ครั้งที่ 2 (พ.ศ. 2561). สืบค้น15 พฤษภาคม 2567, จาก https://spd.moph.go.th/wp-content/uploads/2022/09/Ebookmoph20.pdf
จิราลักษณ์ นนทารักษ์, อาณัติ วรรณศรี, อังสุมาลี ผลภาค, สุรสักย์ ธไนศวรรยางกูร, บุณยวีร์ เอื้อศิริวรรณ, และปิยะฉัตร สมทรง. (2562). การศึกษาสถานการณ์และรูปแบบระบบบริการที่เป็นมิตรสำหรับ คนต่างด้าวในประเทศไทย. รายงานวิจัย ทุนอุดหนุนจากสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข (สวรส.). สืบค้น 15 พฤษภาคม 2567, จาก https://kb.hsri.or.th/dspace/bitstream/handle/11228/5437/hs2726.pdf?sequence=3&isAllowed=y
นารีรัตน์ ผุดผ่อง, ระพีพงศ์ สุพรรณไชยมาตย์, สตพร จุลชู, อานนท์ คุณากรจรัสพงศ์, มธุดารา ไพยารมณ์, และพิกุลแก้ว ศรีนาม. (2564). สถานการณ์การใช้บริการสุขภาพ การประกันสุขภาพ และความจำเป็นด้านสุขภาพที่ไม่ได้รับการตอบสนองของชาวต่างชาติที่เข้ามามีครอบครัวในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ประเทศไทย: กรณีศึกษาจังหวัดหนองบัวลำภู อุดรธานีและขอนแก่น. รายงานวิจัย ทุนอุดหนุนจากสถาบันวิจัยระบบสาธารณสุข (สวรส.). สืบค้น 15 พฤษภาคม 2567, จาก https://kb.hsri.or.th/dspace/bitstream/handle/11228/5438/hs2728.pdf?sequence=2&isAllowed=y
รัฐพล สันสน, อมรรัตน์ ศรีวาณัติ, มณฑิกานต์ เอี่ยมโซ้, และสิริกุล ประเสริฐสมบูรณ์. (2561). การวิเคราะห์ความต้องการและปัจจัยการตลาดเพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์และสุขภาพของประเทศไทยสู่การเป็นศูนย์กลางบริการสุขภาพนานาชาติ. วารสารบริหารธุรกิจศรีนครินทรวิโรฒ, 9(1), 87-100.
โรงพยาบาลอุดรธานี. (2566). รายงานผลการปฏิบัติราชการตามนโยบายกระทรวงสาธารณสุขและเขตสุขภาพที่ 8. รอบที่ 1 ปีงบประมาณ 2566 ระหว่างวันที่ 23-24 กุมภาพันธ์ 2566.
สถาบันรับรองคุณภาพสถานพยาบาล. (2564). มาตรฐานโรงพยาบาลและบริการสุขภาพ ฉบับที่ 5. สืบค้น 3 ตุลาคม 2567, จาก https://backend.ha.or.th/fileupload/DOCUMENT/00148/77c77e3f-ed2f-41a9-90d4- 22164a69a871.pdf
สำนักงานสภาพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2566). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคม แห่งชาติ ฉบับที่ 13 (พ.ศ. 2566-2570). สืบค้น 15 พฤษภาคม 2567, จาก https://www.nesdc.go.th/article_attach/article_file_20230307173518.pdf
สุวารี เจริญมุขยนันท, สุรพล ตั้งสกุล, และธนสิทธิ์ สนั่นเมือง. (2557). สถานการณ์การใช้บริการสุขภาพของผู้ป่วยต่างชาติที่โรงพยาบาลสรรพสิทธิประสงค์ อุบลราชธานี. สรรพสิทธิเวชสาร, 35(1), 43-56.
Alkhawaldeh, A., ALBashtawy, M., Rayan, A., Abdalrahim, A., Musa, A., Eshah, N., … ALbashtawy, S. (2023). Application and use of Andersen's Behavioral Model as theoretical framework: A systematic literature review from 2012-2021. Iran Journal of Public Health, 52(7), 1346-1354.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
The Isan Record. (2566). เปิดสถิติทะเบียนสมรสผู้หญิงอุดรธานีมีโอกาสแต่งงานชาวต่างชาติมากที่สุดในอีสาน. สืบค้น 3 ตุลาคม 2567, จาก https://theisaanrecord.co/2024/02/19/udon-women-foreign-marriage/#:~:text=Isan%20Insight