Factors Related to Ethical Leadership of Nursing Students at a Private Institution in Pathum Thani Province

Main Article Content

ฟารีดา คชฤทธิ์
ณภัค จุมพลพงษ์
วลัยนารี พรมลา

Abstract

This survey research aimed to investigate ethical leadership and the factors related to ethical leadership among nursing students at a private institution in Pathum Thani Province. The sample consisted of 212 nursing students from the 1st to 4th years. The instrument included an ethical leadership questionnaire, and an environmental factors questionnaire. The index of item-objective of the ethical leadership questionnaire was ranged from 0.67 to 1.00, and the reliability of the ethical leadership and environmental factors questionnaire was evaluated using Cronbach’s alpha coefficients, which were .89 and .93, respectively. Data were analyzed using descriptive statistics and Pearson’s product moment correlation coefficient for correlation analysis.


The findings revealed that 1) the overall mean score of ethical leadership among nursing students was at the highest level (M 4.37, SD 1.80). All subscales were also rated at the highest level. The highest mean score was found in the domain of gratitude (M 4.49, SD 1.08), followed by honesty (M 4.40, SD 1.08). 2) Environmental factors—family, peer group, and educational institution—were found to have a moderate positive correlation with ethical leadership, with statistical significance at p< .001 (r=.655, .638, .478, respectively). Therefore, educational institutions should create a supportive environment that fosters the development of ethical leadership among students.

Keywords:
ethical leadership, nursing student, environment

Article Details

How to Cite
คชฤทธิ์ฟ., จุมพลพงษ์ณ., & พรมลาว. (2025). Factors Related to Ethical Leadership of Nursing Students at a Private Institution in Pathum Thani Province. APHEIT Journal of Nursing and Health, 7(1), e3612. Retrieved from https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3612
Section
Research Articles

References

กิ่งดาว การะเกต, พรพรรณ ศรีโสภา, มณีรัตน์ เสนทับพระ, จุไรรัตน์ ชลกรโชติทรัพย์, และงามเอก ลำมะนา. (2561). การพัฒนาแบบวัดคุณธรรมและจริยธรรม สำหรับนักศึกษาพยาบาลตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ.วารสารเกื้อการุณย์, 25(1), 25 -39.

กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม. (2565). กฎกระทรวง มาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษา. สืบค้น 18 ตุลาคม 2567, จาก https://www.ratchakitcha.soc.go.th/DATA/PDF/2565/A/020/T_0028.PDF

จุฑาทิพย์ สร้วงสุวรรณ. (2562). การสร้างแบบประเมินภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของนักศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ สถาบันการพลศึกษา วิทยาเขตสมุทรสาคร. เอกสารการประชุมวิชาการทางการศึกษา Joint International Education Conference: The 8th PSU Education Conference Growth Mindset, Innovative, and Integrated Work-Ready Education, มหาวิทยาลัยสงขลา นครินทร์. (เอกสารไม่ตีพิมพ์เผยแพร่), หน้า 75 – 92.

ดอกแก้ว มะโนมัย, จีราภา ใหมรักษ์, ณัฏฐกรณ์ สงนุ้ย, ณภัทรชานัณค์ วิทยาพล, มาลินี ทองเรือง, จีราภรณ์ ใหมรักษ์, … นวรัตน์ ไวชมภู. (2567). ภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา: กรณีศึกษา ดร.บุศรินทร์ นาคอุบล ผู้อำนวยการสำนักงานการศึกษาเอกชนจังหวัดสตูล.วารสารสมาคมพัฒนาวิชาชีพการบริหารการศึกษาแห่งประเทศไทย, 6(1), 127-139.

ปิยะนันท์ นามกุล. (2561). ปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมการมีคุณธรรม จริยธรรมและคุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนักศึกษาพยาบาลในคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี, วารสารศรีวนาลัยวิจัย, 8(2), 27-38

มณี อาภานันทิกุล, วรรณภา ประไพพานิช, สุปาณี เสนาดิสัย, และพิศสมัย อรทัย. (2557). จริยธรรมในการปฏิบัติการพยาบาลของพยาบาลไทยตามการรับรู้ของผู้บริหารทางการพยาบาล. วารสารสภาการพยาบาล, 29(2), 5-20.

แม่ชีปัณฑิตาภา เนตรน้อย. ( 2561). ตัวแปรที่ส่งผลต่อการปฏิบัติตนด้านคุณธรรมจริยธรรม ของนักศึกษามหาปชาบดีเถรีวิทยาลัยฯ.วารสารมหาจุฬาวิชาการ, 5(ฉบับพิเศษ), 209-221.

รุ่งนภา ตั้งจิตรเจริญกุล, วิชุดา กิจธรธรรม, สุรีพร อนุศาสนนันท์, พิกุล เอกวรางกูร, และจันทร์เพ็ญ ตั้งจิตรเจริญกุล. (2560). การศึกษาแนวทางการปลูกฝังคุณธรรมจริยธรรมที่พึงประสงค์ของนักศึกษาระดับอุดมศึกษาไทย. วารสารพฤติกรรมศาสตร์, 23(1), 148-168.

วิริยากรณ์ แสนสมรส, วิภารัตน์ ยนติษฐ์, นิศากร เยาวรัตน์, อมรรัดน์ สว่างเกตุ, และนพวรรณ ดวงจันทร์. (2560). คุณธรรมจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาล: กรณีศึกษาวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี ราชบุรี. วารสารการพยาบาลและการศึกษา, 10(4), 144-159.

วิสัย คะตา (2563). การพัฒนาตัวบ่งชี้จริยธรรมการปฏิบัติการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล.วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชา การบริหารและพัฒนาการศึกษา,มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร.

ศรีสุดา งามขำ, และมธุรดา บรรจงการ. (2563). พฤติกรรมทางจริยธรรมของนักศึกษาพยาบาลวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีนครสวรรค์ประชารักษ์ นครสวรรค์. วารสารสมาคมพยาบาลแห่งประเทศไทยสาขาภาคเหนือ, 26(2), 40-51.

สุกรี บุญเทพ, และหมัดเฟาซี รูบามา. (2563). พฤติกรรมด้านคุณธรรม จริยธรรมของนักศึกษาคณะรัฐศาสตร์ มหาวิทยาลัยหาดใหญ่ ประจำปีการศึกษา 2563. เอกสารการประชุมหาดใหญ่วิชาการระดับชาติและนานาชาติครั้งที่ 12. (เอกสารไม่ตีพิมพ์เผยแพร่), หน้า 479 -495.

สุวรรณฐา ลึม, และพระปลัดสมชาย ปโยโค (ดำเนิน). (2562). แนวทางส่งเสริมกตัญญูกตเวทีในสังคมไทย. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร, 7(2), 424 – 434.

โสภิณ ทวีพงศากร, วันดี วจนะถาวรชัย, ยังซัน ชิน, และอนุชา มาเรียน. (2564). ปัจจัยที่ส่งผลต่อพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนักศึกษามหาวิทยาลัยเอกชนแห่งหนึ่งในจังหวัดนครปฐม. วารสารวิชาการ ปขมท, 10(1), 1 – 11.

Best, J. W. (1970). Research in Education. New Jersy: Prentice Hall Inc.

Yamane, Taro. (1973). Statistics: An introductory analysis. London: John Weather Hill.