Satisfaction of Simulation-Based Learning in Palliative Care Nursing among Nursing Students in Private University, Bangkok

Main Article Content

มิตรา เกิดอินทร์
ราชัน เกษดา
เตือนใจ เจริญบุตร

Abstract

This descriptive study aimed to investigate nursing students' satisfaction with simulation-based learning in palliative care nursing, applying Herzberg's two-factor theory to analyze motivator factors (content and learner aspects) and hygiene factors (instructor, teaching management, and learning support aspects). The sample consisted of 48 fourth-year nursing students from a private university in Bangkok. Research instruments included a demographic questionnaire and a satisfaction assessment form with a reliability coefficient of .91. Data were analyzed using descriptive statistics.


The findings revealed that students' overall satisfaction was at the highest level (M = 4.50, SD = .13). All aspects of motivator factors were rated at the highest level, with content aspect having the highest mean score (M = 4.58, SD = .34), followed by learner aspect (M = 4.55, SD = .22). For hygiene factors, satisfaction with teaching and learning management was at the highest level, with the highest mean score (M = 4.53, SD = .25), whereas satisfaction with learning support and instructor aspects were at a high level, with mean scores of M = 4.41 (SD = .32) and M = 4.40 (SD = .25), respectively. These findings reflect that simulation-based learning effectively enhances nursing skills, confidence in practice, and clinical decision-making among nursing students.

Keywords:
satisfaction, simulation-based learning, palliative care nursing, nursing students

Article Details

How to Cite
เกิดอินทร์ม., เกษดาร., & เจริญบุตรเ. (2025). Satisfaction of Simulation-Based Learning in Palliative Care Nursing among Nursing Students in Private University, Bangkok. APHEIT Journal of Nursing and Health, 7(2), e3715. Retrieved from https://rsujournals.rsu.ac.th/index.php/ajnh/article/view/3715
Section
Research Articles

References

ขวัญฤทัย ธรรมกิจไพโรจน์, จันทร์ฉาย มณีวงษ์, และจารุวรรณ สนองญาติ. (2566). การจัดการเรียนการสอนโดยใช้สถานการณ์จำลองเสมือนจริงต่อการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาพยาบาล: การทบทวนวรรณกรรมอย่างเป็นระบบ. วารสารวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีสุพรรณบุรี, 6(1), 5–28.

จันทิมา ช่วยชุม, และยุพิน หมื่นทิพย์. (2565). ผลของการเตรียมความพร้อมก่อนขึ้นฝึกปฏิบัติงานทางคลินิกโดยใช้ฐานการเรียนรู้ต่อการรับรู้ความสามารถในการปฏิบัติการพยาบาลและความพึงพอใจของนักศึกษาพยาบาลศาสตรบัณฑิตในรายวิชาปฏิบัติการพยาบาลผู้ใหญ่ 1. วารสารมหาวิทยาลัยคริสเตียน, 28(4), 1–14.

ณัฐชญา บัวละคร, และบุษบา สมใจวงษ์. (2566). ผลของโปรแกรมการดูแลแบบประคับประคองต่อผลลัพธ์ การดูแลแบบประคับประคองและคุณภาพชีวิตในผู้ป่วยไตเรื้อรังระยะสุดท้ายที่ไม่รับการบำบัดทดแทนไต. วารสารวิจัยสุขภาพและการพยาบาล, 39(3), 42–52.

นุศ ทิพย์แสนคำ. (2563). การศึกษาพยาบาลด้านการดูแลแบบประคับประคอง. วารสารเกื้อการุณย์, 27(1), 98–115.

ปนิดา พุ่มพุทธ และขวัญตา ภูริวิทยาธีระ. (2565). ผลของการสอนโดยใช้สถานการณ์จำลองเสมือนจริงในการเตรียมความพร้อมของนักศึกษาพยาบาลก่อนการฝึกภาคปฏิบัติ รายวิชาปฏิบัติการพยาบาลสุขภาพจิตและการพยาบาลจิตเวช. วารสารการพยาบาลสุขภาพและการศึกษา, 5(3), 37–46.

ราชัน เกษดา, และภาวิดา ภูมิลุน. (2568). ผลของการจัดการเรียนการสอนด้วยสถานการณ์จำลองเสมือนจริงต่อความสามารถในการแก้ปัญหาทางการพยาบาลและทัศนคติในการดูแลผู้ป่วยประคับประคองของนักศึกษาพยาบาล. วารสารวิทยาศาสตร์สุขภาพและสุขภาวะ, 29(1), 102-115.

ศิริชัย กาญจนวาสี. (2545). ทฤษฎีการประเมิน. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ศิราวัลย์ เหรา, และเจษฎาภรณ์ อิกำเหนิด. (2568). ผลการจัดการเรียนการสอนโดยใช้สถานการณ์เสมือนจริง ต่อความสามารถในการใช้กระบวนการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล. วารสารการพยาบาล สุขภาพ และสาธารณสุข, 4(1), 1–10.

ศุภวรรณ ใจบุญ, ธิราภรณ์ จันทร์ดา, และบัวหลวง สำแดงฤทธิ์. (2564). ความรู้และการรับรู้สมรรถนะในการดูแลแบบประคับประคองของพยาบาลวิชาชีพที่มีประสบการณ์ทำงานน้อยกว่า 2 ปี ในโรงพยาบาลของมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ. วารสารเกื้อการุณย์, 28(1), 82–93.

สมจิตต์ สินธุชัย, กันยารัตน์ อุบลวรรณ, และสุนีย์รัตน์ บุญศิลป์. (2560). ผลของการจัดการเรียนรู้โดยใช้สถานการณ์จำลองเสมือนจริงต่อความรู้ความพึงพอใจ และความมั่นใจในตนเองของนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 4 ในการฝึกปฏิบัติรายวิชาฝึกทักษะทางวิชาชีพก่อนสำเร็จการศึกษา. รามาธิบดีพยาบาลสาร, 23(1), 113–127.

สุภัทรา สีเสน่ห์, จักรพันธ์ กึนออย, ศิริกุล การุณเจริญพาณิชย์, และสมคิด รูปงาม. (2565). ผลการจัดการเรียนรู้ด้วยสถานการณ์จำลองเสมือนจริงต่อความรู้ การตัดสินใจทางคลินิกและทักษะการปฏิบัติการพยาบาลในการดูแลผู้ป่วยที่มีภาวะกล้ามเนื้อหัวใจขาดเลือดเฉียบพลันระยะวิกฤติ: กรณีศึกษา. วารสารวิจัยการพยาบาลและสุขภาพ, 23(1), 123–133.

อัญพัชญ์ วิวัฒน์กมลชัย, พรรณณิภา ต่อมดวงแก้ว, ปวีณา ยศสุรินทร์, และสมพร สิทธิสงคราม. (2567). ผลของการเตรียมความพร้อมก่อนการฝึกภาคปฏิบัติโดยใช้สถานการณ์จำลองเสมือนจริงเป็นฐานการเรียนรู้ต่อความมั่นใจในด้านความรู้ ทักษะปฏิบัติ และเจตคติของนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 2. วารสารวิจัยการพยาบาลและการสาธารณสุข, 4(3), 1–18.

Alwawi, A., & Inkaya, B. (2022). The effect of two different simulation modalities in palliative care teaching on nursing students' knowledge, satisfaction, self-confidence, and skills: A randomized controlled trial. CIN: Computers, Informatics, Nursing, 41(4), 246-257. doi: 10.1097/CIN.0000000000000965

Gillan, P. C., & Johnston, S. (2024). Nursing students satisfaction and self-confidence with standardized patient palliative care simulation focusing on difficult conversations. Palliative and Supportive Care, 22(5), 1237–1244. doi: 10.1017/S1478951523001918

Herzberg, F., Mausner, B., & Snyderman, B. B. (1959). The motivation to work (2nd. ed.). New York, NY: John Wiley & Sons.

World Health Organization [WHO]. (2020). Palliative care. Retrieved June 5, 2025, from https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/palliative-care

Zhang, L., Huang, Y.-L., Wu, X.-Q., Liu, C.-Y., Zhang, X.-L., Yang, X.-Y., ... Yang, M.-F. (2024). The impact of virtual clinical simulation on nursing students’ palliative care knowledge, ability, and attitudes: A mixed methods study. Nurse Education Today, 132, 106037. doi: 10.1016/j.nedt.2023.106037