Study of Relationship Between Self-efficacy, Adaptation, and Attitude towards Nursing Profession among Nursing Students
Main Article Content
Abstract
This research aimed to investigate the levels and relationships between self-efficacy, adaptation, and attitude towards the nursing profession among year 2, 3 and 4 nursing students, totaling 213 individuals. The research instrument consisted of a questionnaire comprising four sections—personal information, self-efficacy, adaptation, and attitude towards the nursing profession. Data were collected from July to August 2023. Data were analyzed using descriptive statistics and Pearson product moment correlation. The findings showed that self-efficacy, emotional and relational adaptation, and attitude towards the nursing profession were at a high level. Functional role and social adaptation were at a moderate level. Self-efficacy, adaptation regarding functional role, social, emotion, and interpersonal relationships revealed statistically significant positive correlation with attitude towards nursing profession (r = .470, .286, .452, .397, and .457, respectively). These findings provide directions for the development of teaching and learning management to enhance students’ self-efficacy and adaptation through both theoretical and practical teaching and learning process, aiming to cultivate positive attitude towards the nursing profession.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรง ซึ่งกองบรรณาธิการวารสารไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใดๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมด หรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ หรือเพื่อกระทำการใดๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักษณ์อักษรจากวารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท. ก่อนเท่านั้น
References
ธนพล บรรดาศักดิ์, กนกอร ชาวเวียง, กนกพร เทียนคำศรี, สุนทรี สิทธิสงคราม, และนฤมล จันทรเกษม. (2562). เจตคติต่อวิชาชีพพยาบาลของนักศึกษาพยาบาลวิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนี พระพุทธบาท. วารสารการพยาบาลและสุขภาพ, 13(4), 36-47.
ธนพล บรรดาศักดิ์, ชนัดดา แนบเกษร, และดวงใจ วัฒนสินธุ์. (2560). ผลของโปรแกรมการเสริมสร้างความแข็งแกร่งในชีวิตต่อความสุขในการเรียนรู้ของนักศึกษาพยาบาล. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์มจร, 5(3), 195-208.
ธัญญาสิริ ธันยสวัสดิ์, เยาวลักษณ์ โพธิดารา, ลลิดา ปักเขมายัง, ญาธิดา วุฒิศาสตร์กุล, และนภารินทร์ นวลไธสง. (2565). ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับความพร้อมในการฝึกปฏิบัติการพยาบาลของ นักศึกษาพยาบาล. วารสารการพยาบาลและสุขภาพ สสอท, 4(2), 1-13.
บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น ฉบับปรับปรุงใหม่. (พิมพ์ครั้งที่ 10). กรุงเทพฯ: บริษัท สุวีริยาส์น จำกัด.
ปิยาณี ณ นคร, และองุ่น น้อยอุดม. (2563). การศึกษาเจตคติต่อวิชาชีพพยาบาลในยุคศตวรรษที่ 21: มุมมองของนักศึกษาพยาบาลโรงเรียนพยาบาลรามาธิบดี. วารสารพยาบาลทหารบก. 21(2), 349-357.
มหาวิทยาลัยราชธานี วิทยาเขตอุดรธานี คณะพยาบาลศาสตร์. (2564). ระบบบริการการศึกษา. สืบค้นเมื่อ 12 มิ.ย. 2567, จาก http://reg2.rtu.ac.th/registrar/home.asp
มาติกา โภชฌงค์, และภัทรวรรธน์ จีรพัฒน์ ธนธร. (2563). ปัจจัยที่ส่งผลต่อการตัดสินใจลาออกกลางคันของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ วิทยาลัยอาชีวศึกษาพระนครศรีอยุธยา. วารสารมหาจุฬาคชสาร, 11(1), 36-47.
ยุซรอ เล๊าะแม, มยุรี ยีปาโล๊ะ, เขมพัทธ์ ขจรกิตติยา, และภาซีน่า บุญลาภ. (2564). ปัจจัยที่สัมพันธ์กับการปรับตัวของนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 1 วิทยาลัยพยาบาลแห่งหนึ่งในจังหวัดชายแดนใต้. วารสารวิจัยการพยาบาลและสุขภาพ, 22(3), 135-146.
ศุภามณ จันทร์สกุล. (2561). ความสัมพันธ์ระหว่างเจตคติต่อวิชาชีพการพยาบาล ปัจจัยที่ส่งผลต่อความตั้งใจ กับความตั้งใจในการประกอบวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล มหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย. วารสารพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยสยาม, 19(37), 119-134.
อนัญญา คูอาริยะกุล, วราภรณ์ ยศทวี, นัยนา อินธิโชติ, วิภาวรรณ นวลทอง, และวีรยุทธ อินพะเนา. (2555). เจตคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล วิทยาลัยพยาบาลบรมราชชนนีอุตรดิตถ์. วารสารวิจัยทางวิทยาศาสตร์สุขภาพ, 6(1), 18-26.
อรัญญา เชาวลิต, และทัศนีย์ นะแส. (2559). จริยธรรมในการสอนหลักสูตรพยาบาลศาสตรบัณฑิต. วารสารพยาบาลสงขลานครินทร์, 36(3), 261-269.
Evans, R.W. (1989). A dream unrealized: A brief look at the history of issue-centered approaches. The Social Studies, 80(5), 178-184.
Roy, Sr. C., & Andrews, H. A. (1999). The Roy adaptation model: The definitive statement. (2nd ed.). Stamford, CT: Appleton & Lange.