Factors Affecting Long-Run the Tourism Index
Abstract
The objective of this study is to study factors affecting long-run tourism index over the period January 2010 - December 2019. The paper employs the Autoregressive Distribution Lag (ARDL) approach to analyze the existence of a long- run equilibrium relationship. Finding from ARDL model that I(0) of consumer confidence index and manufacturing production index and I(1) of tourism index, SET index, consumer price index, gross domestic product, foreign tourists number and exchange rate (reference rate : USD).
The results provide evidence that SET index, manufacturing production index, foreign tourists number and exchange rate (reference rate : USD) are significantly positive relationship with tourism index on the other hand gross domestic product is significantly negatively related with tourism index in long-run.
- บทความทุกเรื่องที่ตีพิมพ์เผยแพร่ได้ผ่านการพิจารณาทางวิชาการโดยผู้ทรงคุณวุฒิในสาขาวิชา (Peer review) ในรูปแบบไม่มีชื่อผู้เขียน (Double-blind peer review) อย่างน้อย ๓ ท่าน
- บทความวิจัยที่ตีพิมพ์เป็นข้อค้นพบ ข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนเจ้าของผลงาน และผู้เขียนเจ้าของผลงาน ต้องรับผิดชอบต่อผลที่อาจเกิดขึ้นจากบทความและงานวิจัยนั้น
- ต้นฉบับที่ตีพิมพ์ได้ผ่านการตรวจสอบคำพิมพ์และเครื่องหมายต่างๆ โดยผู้เขียนเจ้าของบทความก่อนการรวมเล่ม